1 480 läst ·
21 svar
1k läst
21 svar
Regler för dörrar till bebodda vindar
Kanon - tack!
Finns där krav på brandsäker konstruktion eller kan jag göra den av plywood?
Finns där krav på brandsäker konstruktion eller kan jag göra den av plywood?
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 904 inlägg
nej, men TS förklarade tydligt att det är ifråga om ett "extra sovrum", dvs vinden får inte ett eget kök, toalett och hall. Det gör att det då inte anses vara en separat bostad.A Afterquake skrev:
Vad jag tolkar reglerna som, så behöver det finnas en brandcellsgräns per 2 våningar. Det innebär att den brandcellsgränsen då kan läggas mellan våning 0 och 1 istället för mellan våning 1 och 2, och därmed slipper man dela upp lgh 2 i 2 brandceller.
Vi verkar tycka tydligt skiljer sig. TS förklarade tydligt att så var fallet i sitt uppföljande inlägg ja.S sebastiannielsen skrev:nej, men TS förklarade tydligt att det är ifråga om ett "extra sovrum", dvs vinden får inte ett eget kök, toalett och hall. Det gör att det då inte anses vara en separat bostad.
Vad jag tolkar reglerna som, så behöver det finnas en brandcellsgräns per 2 våningar. Det innebär att den brandcellsgränsen då kan läggas mellan våning 0 och 1 istället för mellan våning 1 och 2, och därmed slipper man dela upp lgh 2 i 2 brandceller.
Innan var det inte säkerställt, men det var också därför jag skrev att mitt svar baserades på en tolkning (som då inte gällde).
Om det finns krav på brandsäker konstruktion bör framgå av bygglovshandlingar.jajabyggnu skrev:
Det finns som tidigare nämnt ett krav på att en brandcell inte får innehålla fler än två plan, men det lät som att din vind blir det andra planet.
Är vinden sammanbyggd med intilliggande bostäders vind? Är den avskild brandtekniskt mot dessa?
Det finns väldigt många följdfrågor här som gör att en bedömning i skrift från ett forum inte nödvändigtvis kommer ge dig korrekt svar.
Jag anar att detta sker utan godkända handlingar? Ansvaret borde inte ligga på dig som byggare att se över brandtekniska och tillgänglighetsmässiga krav, det är fastighetsägaren som ska stå för den planeringen. Om de inte kontaktat er för den bedömningen, och då bör ni ta in professionell hjälp.
Tack för alla era svar.
Nu har jag mer information – ursäkta bristen på information.
Från trädgården når du ytterdörren. Genom ytterdörren finns en trappa upp – inget annat. Trappan leder direkt upp till kök/matsal utan dörr emellan.
Från köket/matsalen leder en smal trappa upp till vinden där familjens tonåring bor.
Det är i slutet av den här trappan som jag ska bygga en dörr. Dörren ska helst öppnas uppåt och därför vara horisontell i stängt läge.
Det nuvarande hålet för trappan är 600x1300mm i golvet.
Det finns två fönster i rummet. En som leder ut till ett litet tak över köket och sedan ner till en balkong en våning ner.
Det andra fönstret sitter på husets gavel och är mer än 5 meter ner till marken.
Kommer familjen att behöva sätta upp en brancelle eftersom de bor på 3 våningar?
Vem kan de kontakta?
Kan jag bygga luckan till vinden eller är det olagligt?
Tack så mycket för er hjälp!
Nu har jag mer information – ursäkta bristen på information.
Från trädgården når du ytterdörren. Genom ytterdörren finns en trappa upp – inget annat. Trappan leder direkt upp till kök/matsal utan dörr emellan.
Från köket/matsalen leder en smal trappa upp till vinden där familjens tonåring bor.
Det är i slutet av den här trappan som jag ska bygga en dörr. Dörren ska helst öppnas uppåt och därför vara horisontell i stängt läge.
Det nuvarande hålet för trappan är 600x1300mm i golvet.
Det finns två fönster i rummet. En som leder ut till ett litet tak över köket och sedan ner till en balkong en våning ner.
Det andra fönstret sitter på husets gavel och är mer än 5 meter ner till marken.
Kommer familjen att behöva sätta upp en brancelle eftersom de bor på 3 våningar?
Vem kan de kontakta?
Kan jag bygga luckan till vinden eller är det olagligt?
Tack så mycket för er hjälp!
Det låter som att det kan vara lagligt. Jag gissar på att din entré som leder direkt till en trappa inte ses som ett riktigt plan, men det kan jag inte svära på.
Oavsett, den dörr du stoppar in ändrar inget. Layouten är som den är, din dörr förändrar inget ur kravsyn.
Så du kan sätta upp den utan att bekymra dig.
Sen om det är godkänt eller inte som det har det är en annan fråga, men du försämrar inget.
Oavsett, den dörr du stoppar in ändrar inget. Layouten är som den är, din dörr förändrar inget ur kravsyn.
Så du kan sätta upp den utan att bekymra dig.
Sen om det är godkänt eller inte som det har det är en annan fråga, men du försämrar inget.
Också när jag inte själv bor där och gör jobbet som betalt snickare genom mitt företag?A Afterquake skrev:Det låter som att det kan vara lagligt. Jag gissar på att din entré som leder direkt till en trappa inte ses som ett riktigt plan, men det kan jag inte svära på.
Oavsett, den dörr du stoppar in ändrar inget. Layouten är som den är, din dörr förändrar inget ur kravsyn.
Så du kan sätta upp den utan att bekymra dig.
Sen om det är godkänt eller inte som det har det är en annan fråga, men du försämrar inget.
Klicka här för att svara