Jag har fått brädor från snickaren till nytt dörrfoder, som jag ska måla innan han kapar dem och sätter upp.

1) Räcker det med att måla ena sidan av brädan + kanterna, eller ska man måla hela brädan runt om?

2) Bräderna är ju släta på ena sidan och inte släta (ohyvlade?) på andra sidan. På befintligt foder sitter den släta sidan utåt - är det så det ska vara?

• Träfärgad dörr med grönt dörrfoder, sliten yta. Omgiven av brun klädsel och vit fasad. Svart dörrmatta med dekorativt mönster framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brädor för dörrfoder, där några är släta och andra ohyvlade, ligger staplade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Måla 3 sidor, dvs du lämnar baksidan omålad.
Beroende på färgtyp så fäster den bättre på den ohyvlade än på den hyvlade så vanligtvis är det denna som man sätter utåt. Alltså tvärtemot som du har det nu.

Mazen Mazen skrev:
Måla 3 sidor, dvs du lämnar baksidan omålad.
Beroende på färgtyp så fäster den bättre på den ohyvlade än på den hyvlade så vanligtvis är det denna som man sätter utåt. Alltså tvärtemot som du har det nu.
Aha, bra.
Jag ska måla med akrylat, Beckers perfekt.

Det blir perfekt..

• Gilla
Mikaela123
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Det blir perfekt..
Tack för svar!

TheImprovisor
M Mikaela123 skrev:
Jag har fått brädor från snickaren till nytt dörrfoder, som jag ska måla innan han kapar dem och sätter upp.

1) Räcker det med att måla ena sidan av brädan + kanterna, eller ska man måla hela brädan runt om?
Bara tre sidor.
Baksidan skall vara omålad för att trät skall kunna andas. Målar du runtom kommer trät att ruttna inifrån eftersom fukt inte har någonstans att ta vägen.

Glöm inte att måla ändträt ordentligt innan de spikas upp.
M Mikaela123 skrev:
2) Bräderna är ju släta på ena sidan och inte släta (ohyvlade?) på andra sidan. På befintligt foder sitter den släta sidan utåt - är det så det ska vara?
Ohyvlat utåt.

• Gilla
Mikaela123
  • Laddar…
TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Bara tre sidor.
Baksidan skall vara omålad för att trät skall kunna andas. Målar du runtom kommer trät att ruttna inifrån eftersom fukt inte har någonstans att ta vägen.

Glöm inte att måla ändträt ordentligt innan de spikas upp.

Ohyvlat utåt.
Tack!

• Gilla
TheImprovisor
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.