L
Linkan222: Finns klackfoder som bygger 13mm. Då behöver du inte hålla på med extra pinnar under fodret. Funkar iofs bara om du vill ha släta foder med 56mm bredd. (Kan finnas andra bredder ibland)
3 svar · 2,0k läst
N
Nika70: Vi ska bygga nytt hus, med Vallsjöhus men en "egen" ritning. Enplanshus. Funderar lite över storleken på fönster. Den ritning vi utgått från och modifierat en del har fönsterstorleken 11x14 i nästan alla rum. Är det stora fönster??? Vi funderar på två sådana i köket, ett i barnens allrum, ett i vårt sovrum, två sådana i vardagsrummet + altandörr där. Men kanske lite mindre
0 svar · 3,5k läst
O
ohlgren: Jag köpte en begagnad ytterdörr med karm för 700 kr och satte i. Funkar bra.
1 svar · 3,7k läst
B
Bambi: Nu är dörren bättre! Kan man täta fönstren själv eller ska det vara drag i hörnen? När jag testar med min IR-termometer så får jag 20 grader mitt på rutan och ca 13 grader mitt på rutan och skarven mot ramen. i hörnen mellan ruta och karm har jag på vissa ställen under 5 grader, är det normalt?
1 svar · 2,4k läst
T
The_Saint: I samband med ommålning av fasaden vill jag måla om samtliga utedörrar så att dom blir vita och fräscha. Garagedörr, garageportar, entrédörr, och källardörr. Dörrarna är byggda i trä och lackade alternativt målade. Någon som gjort detta? Blev resultatet hållbart och fint? Vilken sorts färg använde ni? Fönsterfärg? Fasadfärg? Lackfärg? Hur många lager grundfärg respektive
0 svar · 1,0k läst
A
Avemo: Är inte gabondörrar gjorda av veckad papp med masonit på och ett fanerlager ytterst? Det lär inte tåla något nämnvärt presstryck om man försöker fanera om. Om faneret är repigt, men helt kan man slipa och lacka om det. Annars kan man spackla och måla dörren. Det är väl inte direkt någon kvalitetsprodukt från början så jag skulle inte lägga för mycket pengar på den. Ibland
1 svar · 3,1k läst
D
byggare henke: det va bra. jag vet svårt att se alla fönster i förpackningarna. du ska ha perfekta fönster inget annat. och du har köpt fabriksmålat.
3 svar · 2,0k läst
niklash
niklash: Har man tid och fätt verktyg/material så skall det väl inte vara så svårt att göra sina egna pardörrar. En morden dörr har stora krav på sig om formstabilitet, mm och vill inte ha några kostsamma reklamationer, men kan man leva med att man får justera lite efterhand kan man göra den själv. Har liknande planer fast innedörrar till min källare när jag kommer så långt.
18 svar · 36,1k läst
V
verktygsgurun: Vikdörrar heter det väl ?? :-) Schuuco har och kostar en slant...skånska byggvaror har oxå men de är inte bra. Min granne satte in sådana och de är inte nöjda alls med dem.
3 svar · 6,8k läst
Ada
Ada: Hittade du några bra fönster?
1 svar · 5,3k läst
L
lenamm: behöver mer ljus i hallen och tänkte släppa in det från sydväst genom badrumsdörr resp söder fr tvättstuga och öster från gästrummet med hjälp av att byta ut befintliga standarddörrar mot dörrar i samma standardmått av frostat glas. Har inte hittat säljare/leverantör, och är oxå rädd att de blir väldigt tunga men vanliga dörrar är ju inte heller så lätta, vad tror ni?:)
0 svar · 1,8k läst
V
verktygsgurun: Det är alltid gångjärnsidan som gäller. Kan du se gångjärnen kan du avgöra om dörren e höger eller vänster. Vänster är alltså där tummen sitter till höger och höger är där tummen sitter till vänster :-)
2 svar · 17,6k läst
B
bmx: [citat] 7-8000 kr/m ungefär tror jag
4 svar · 1,8k läst
M
Moltas: Helmersson: Om jag uppfattat dig rätt så vill du ha flaggfönster fast i två-luft (bara två öppningsbara delar, inte fyra). Vi har precis börjat sätta in sådana fönster på vårt gamla hus (har suttit sådana förut som bytes mot perspektivfönster på 60-talet). Måtten på våra fönster är 135 högt och 100 brett. Spröjsen sitter så att dagmåttet (glaset liksom) blir kvadratiskt
19 svar · 5,4k läst
·
T
Titan123: Vi kommer inreda vårt garage så det bli boendeyta och nu undrar jag vilken design på fönster som skulle passa?Jag skulle tycka det vart snygg med ett runt stort fönster som bryter av alla fyrkantiga fönster och gör att huset känns modernare, men det kanske ser konstigt ut?Eller om man skall sätta två smala långa fönster i varje enda av rummet?Vad tror ni? Det är ganska mycket insyn
0 svar · 1,2k läst
·
FredrikR
FredrikR: Sounds good! :) Iofs vore de ju inte fel att kunna motivera ett impulsköp av något användbart elverktyg.
22 svar · 34,4k läst
H
hheheh: Här står lite om ett test som råd & rön gjort. http://www.mypaper.se/show/text.asp?pid=2354447323245&page=38
3 svar · 10,4k läst
morsan
morsan: Jag har hittat två tidigare trådar, denna och den här med en hel del länkar. Tyvärr verkar det som om de runda handtagen inte tillverkas längre men du kan väl ringa tillverkarna och fråga?
1 svar · 4,1k läst
P
Polskt: Jag inflikar här provtestet från SP: Fönstrena bibehåller sin färg och är bättre än fönster av annat material som sitter på SP:s fasad. http://www.pvcfonster.se/livslangd/Utredning_om_PVC_fonster.pdf [bild]
28 svar · 6,3k läst
·
Stefan N
Stefan N: Nån som kan ge några synpunkter på den? Funderar på en sån men vill bara höra om nån satt in den har några + eller - att säga om den. http://www.bygghemma.se/utomhus/ytterd%C3%B6rrar/garageportar/garaged%C3%B6rrar/garaged%C3%B6rr%20matilda%20vit%20klarglas/p-128083
0 svar · 1,1k läst
K
kjell a: bra med en beskrivning hur du löste ditt problem!
1 svar · 4,8k läst
H
henrikgran: du har troligtvis "punka" på glaset, dvs det är inte tätt längre. beställ en ny glaskasset och sätt in
1 svar · 1,7k läst
LAINE
LAINE: Det är enklare att lägga golvet utan karm på plats, och det blir även snyggare resultat. Du kan lägga det flytande ut från varje rum, vilket gör att du slipper trösklar om du vill ha det så. Då krävs dock att man är nogrannare vid läggningen...
3 svar · 1,5k läst
·
janwide
janwide: Ökade glipan mella ytter och innerbågen samt tätade listen rund fönstret. Trots det kvarstår mycket av problemet. Har fått tips om att jag förmodligen har övertryck i huset och därför måste bättra på ventilationen så att luften går in genom ventilerna vid ex fönster och inte ut. Installerar därför fläktar i självdragsventilerna som får gå på ganska lågt varv för att
8 svar · 5,7k läst
M
Marive: Okej, min lokala bygghandlare hade inga problem med att beställa hem men som sagt dom var dyrare än standardkarmarna och minns jag inte galet så slog han upp det i en katalog från någon av dom stora dörrtillverkarna typ Swedoor, Dooria eller liknande, Därför mitt inlägg om att bygghandlarna kan orda det men kanske inte dom billiga kedjorna som Cheapy, Bauhaus m.fl dom har ju sitt
7 svar · 4,2k läst
vojma
vojma: Har för mig att jag sett HDF på Beijer Byggmaterial.
5 svar · 6,1k läst
D
djang: snickeri kan hyvla fram de bitar du behöver. I de mått som du vill ha, det är inga standardmått precis.
1 svar · 1,5k läst
D
djang: finns 2 alternativ, antingen beställer du en dörr med de måtten du vill ha från ett snickeri som gör dörrar, eller så tar du bort den gamla dörrkarmen och breddar/sågar upp hålet för att få in en standarddörr. Standardmått på dörrblad är 725/825/925 osv, Karmyttermått 790/890/990 osv.
1 svar · 2,4k läst
J
JoakimA: Hej, Har golvvärme i hela rummet som den enda värmekälla. Då vi har soffan relativt nära ett stort aluminiumfönster som är skjutbart, ca 1,6 x 6 meter med en fönsterbräda i sten som ligger mot fönsterkarmen som också är av aluminium upplever vi att skivan strålar mycket kyla. Skulle det vara ett "bättre" alternativ att sätta en fönsterbräda i trä då jag har lite på känn att
0 svar · 2,1k läst
·
Y
Yrrol: Inga förslag på prisvärda fönster, eller vad som är viktigt att tänka på när det gäller värden som finns på rutor för behålla värmen osv..?.. så jag inte går och köper billiga hottentott som rentav är sämre än mina rötna..
1 svar · 843 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.