Suhagg skrev:
Tack. Det finns alltså ingen möjlighet att underhålla sina PVC fönster? När det väl blivit matta och blekta är det kört?

Är de UV-stabiliserade så mattas de inte. Som jag skrev så har SP kollat detta under 20 år och inte funnit så fallet. Är de matta efter 25 år så byter jag dem gärna.

För ett 1400x1400 öppningsbart inåt och tiltbart ger jag ungefär 2.300 om jag köper dem i Polen fritt hemma i Ystad. Det blir inte många kronor per år och efter 25 år finns det nyare energiteknik så det är bara att byta.:)

Redigerat:
Acropora skrev:
Har du tagit av den nån gång ?? För det blir ett jädra pyssel om du skulle göra det.Sen måste du ju riva hela utsidan eller plocka ur fönstret. För ofta är ju fönstret satt i från insidan mot panelen och då går det inte att plocka bort aluminium. Sen är det inte säkert att du får tag på dom klipps som alu sitter fast med om 30år. Och den infon har jag fått ifrån Glasmästare på orten.(Har tyvärr haft en skada på mitt fönster och det var inte lätt)
Intressant att höra.
Håller de sig fina i 20år och är svåra att ta bort får man väl lacka på plats.

Acropora skrev:
Har du tagit av den nån gång ?? För det blir ett jädra pyssel om du skulle göra det.Sen måste du ju riva hela utsidan eller plocka ur fönstret. För ofta är ju fönstret satt i från insidan mot panelen och då går det inte att plocka bort aluminium. Sen är det inte säkert att du får tag på dom klipps som alu sitter fast med om 30år. Och den infon har jag fått ifrån Glasmästare på orten.(Har tyvärr haft en skada på mitt fönster och det var inte lätt)
Nja, beroende på hur de har monterat fönstren förstås, men fönstret i sig är det inga problem med att plocka bort aluminiumsidorna, och profilerna i mina fönster har "snäpp" dvs. inga clips. Men de finns de som har clips, men det var länge sedan man slutade konstruera så.
(jag utvecklar just sådana koncept)

Mitt val var självklart, men andra gör som man tycker känns bäst.

Redigerat:
Förstår inte varför det diskuteras omlackering av alu fönster ?
Det lär inte behövas...Man kan underhålla ett lackat alu-fönster med vanligt bilvax. Skulle det mot förmodan bli matt efter x-antal 10 tals år kan man bara ta lite polish och sen vax.

Acropora skrev:
Snäpp eller clips så är det ju så att dom går ju sönder båda två tyvärr, efter som dom inte håller när man tar bort aluminium.
snäppkoncept går inte sönder om man gör rätt, förklara vad som går sönder i snäppfuntionen? intressant att höra....

cust3000 skrev:
snäppkoncept går inte sönder om man gör rätt, förklara vad som går sönder i snäppfuntionen? intressant att höra....
Beställer man ny aluklädsel från tex SP fönster skickar de med nya clips
eftersom det är 50% chans att de går sönder.
Det sitter rätt så ordentligt fast.

verktygsgurun skrev:
Beställer man ny aluklädsel från tex SP fönster skickar de med nya clips
eftersom det är 50% chans att de går sönder.
Det sitter rätt så ordentligt fast.
skilj på snäpp och clips...

snäppfunktion har inga clips, då sitter funktionen i profilen...

Jag ritade lite snabbt i paint, ingen paintskills direkt, men nu kanske ni förstår att det är såhär man konstruerar idag.

• fonster.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag har PVC-fönster från sent 70-tal och kan inte se ngn blekning att tala om men skitiga blir dom såklart så man får tvätta av dom ibland, sedan har man ju sparat in minst 3ommålningar på kke 3timmar per fönster vilket väl motsvarar priset för ett nytt fönster istället (färg+verktyg+arbete) och bytet av fönstret skulle iaf vara nödvändigt efter 40år om man väljer trä.
Så förutom ev personliga estetiska orsaker så ser jag ingen fördel att välja annat än PVC faktiskt.

cust3000 skrev:
skilj på snäpp och clips...

snäppfunktion har inga clips, då sitter funktionen i profilen...

Jag ritade lite snabbt i paint, ingen paintskills direkt, men nu kanske ni förstår att det är såhär man konstruerar idag.
Det är nog skillnad mellan tillverkarna....den konstruktionen du visar skulle jag inte vilja ha då alut ligger an trästommen på vissa ytor.

Jag har PVC-fönster från sent 70-tal och kan inte se ngn blekning att tala om men skitiga blir dom såklart så man får tvätta av dom ibland, sedan har man ju sparat in minst 3ommålningar på kke 3timmar per fönster vilket väl motsvarar priset för ett nytt fönster istället (färg+verktyg+arbete) och bytet av fönstret skulle iaf vara nödvändigt efter 40år om man väljer trä.
Så förutom ev personliga estetiska orsaker så ser jag ingen fördel att välja annat än PVC faktiskt.
Detta har jag letat efter (ja, jag söker bekräftelse...). Var bor du (ungefär klimat är jag nyfiken på)?
Vad är det för märke? Var är de tillverkade?

/LO

Dessa fönstren är numera urmonterade eftersom byggnaden (kontorsbyggnad)
renoverades med ny fasad osv för ca 3 år sedan men jag sparade nga av fönstren för att åternavända då dom var i så bra skick.
Kan tyvärr inte svara på fabrikat på rak arm men det var i göteborgstrakten så klimatet får anses som ganska hårt.

/LO skrev:
Detta har jag letat efter (ja, jag söker bekräftelse...). Var bor du (ungefär klimat är jag nyfiken på)?
Vad är det för märke? Var är de tillverkade?

/LO

Min föräldrar har fönster från Fönstergruppen.
Läste precis om deras garantier. d^_^b

Garantier

Karm & Båge
Garantitid 30år. Fönstergruppen garanterar att färgen samt materialet i karm och båge inte kommer att förändras på minst 30 år (gäller vita fönster/fönsterdörrar ur vårt standarsortiment). För färgade produkter är garantitiden 15 år.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.