Har som jag beskrivit i en annan tråd haft problem med kondens och is mellan fönsterglasen. Efter mycket pysslande och funderande har jag kommit på vad problemet berodde på i mitt fall.
Först ökade jag glipan mellan ytter och innerbågen för att förbättra "luftcirkulationen" mellan glasen. = Ingen förbättring.
Sedan tätade jag mellan fönsterkarm och fönsterbåge för att inte varm inomhusluft skulle kunna tränga ut och in mellan glasen för att där kondensera mot ytterglaset (och ev frysa till is). = Försumbar förbättring.
Lösningen blev att montera en fuktstyrd fläkt i självdragsventilen i duschrummet samt att öppna självdragsventilen i det andra badrummet fullt och samtidigt öppna upp en större glipa under toalettdörren för att bättra på självdraget. = Problemet löst!
Jag hade alltså för dåligt självdrag och den varma inomhusluften valde att sippra ut mellan fönsterkarm och fönsterbåge (och upp mellan glasen) istället för att gå rätt väg. D.v.s.från fönstrena in genom rummet och ut genom självdragsventilerna. Minskningen av tillförsel av fuktig ånga till inomhusluften tex vid duschning gjorde naturligtvis sitt till också.
Skönt att slippa köra isskrapan mellan fönstrena i fortsättningen för att kunna se ut
PS Ursprungstråden för den som är intresserad...
http://www.byggahus.se/forum/foenster-doerrar/136145-kondens-och-mellan-glasen.html