K
kaptenlars: Smart! så får det blir!
5 svar · 9,1k läst
H
HEM2121: [citat] Nä, men gnälliga/avudsjuka grannar kan ställa till det.
9 svar · 1,2k läst
B
bionicon: Ja, till handtagen skall vi montera sådana. Men till låsvreden så ær problemet omvænt. Men nu har Biltema, dær vi køpte vreden, æven lås i den nya katalogen. Hoppas nu bara att dom passar i dørren. Misstænker att dom gamla låsen ær djupare, så att hålen før vred och handtag inte kommer att passa. Vi får se..
5 svar · 11,3k läst
B
barfotalasse: Ska inte vara ngt problem. Ring någon lokal auktionsförrättare och fråga lite. Jag gjorde det och fick tips på en karl som hade hinkvis med gamla nycklar till äldre dörrar mm -och en del lås. Annars kan anrika låssmedsfirmor ha gamla nyckelämnen kvar. Tar du med låshuset dit gör de en nyckel på 20min.
2 svar · 2,3k läst
Leahcim
Leahcim: Hej Vänner Vart kan man köpa nytt filter till vädringsfönster. /Mike
0 svar · 5,7k läst
jarlh
jarlh: Idag var det soligt igen. Familjen informerar att dörren i sig går ju bra att öppna/stänga mha dörrhantaget. Det gick dock inte att låsa dörren med nyckel/vred. I morgon är det förhoppningsvis (!?!) lika illa, då ska jag undesöka ifall låskolven kommer i fel höjd.
6 svar · 10,1k läst
B
Beppo: [citat] Grejen var ju att SP & Traryd hade 30% rabatt fram tills 28/2. 30% är ju ganska bra rabatt. Jag passade på att handla nya fönster till vår nerevåning. Kanonsätt för dom att få igång produktion. Köp nu, betala nu och få fönstrena om 8 veckor.
5 svar · 3,9k läst
T
tobbiias: Ingen?
1 svar · 5,9k läst
·
I
ingemar_wiklund: En vanlig spegel har ett skikt av silver på ytan, utanpå det skiktet ligger ett kopparskikt och över alltihop lackas ytan med skyddsfärg. En tvåvägsspegel har enbart silverskiktet. Det i sig är tunt och känsligt för repor så för att skydda det kapslas det in med ännu en glasskiva istället för koppar och färg. Det du har är således två glasskivor med ett tunt silverskikt mellan.
8 svar · 10,4k läst
V
verktygsgurun: Jag kollar alltid på karmen och tröskeln´s utformnining när jag väljer dörr. Karmen skall vara kraftig och vara ihopmonterad inte nåt plockepinn här inte. Sen vill jag ha trösklar med hög bakkant beroende på att jag vill ha en snygg anslutning mellan golv och tröskel. Det kan vara svårt i gamla hus där man lagt nya golv eller lagt klinker i hallen att få ihop det på ett snyggt
1 svar · 3,9k läst
M
moby: Sökte lite och hittade det här. http://www.grundels.se
6 svar · 12,1k läst
estwing
estwing: om du skruvar ihop dom lägg en sträng mjukfog emellan dom då...... mvh estwing
2 svar · 3,7k läst
S
StorSegelbåt: Hej Har en nybyggd villa med oinrredd övervåning. Innan vi börjar isolera där uppe ska vi sätta in 2 st takfönster á 95x140 cm. Någon med erfarenhet av detta? Tips och råd? Vi ska ha Elitfönster, topp- och pivåhängda.
0 svar · 1,9k läst
I
injonil: Med en internränta på 5% så går du back även om du har direktverkande el.
5 svar · 1,6k läst
M
msvensson: Har nu fått min dörr och kan verkligen rekomendera Leiab, bra priser, fantastisk service, klockren leverans och kanon kvalitet.
2 svar · 1,9k läst
T
tjena: satte tyvärr in en dörr med bara halva glas här.. är ju bara masonit och och några cm isolering där..nere.. måste ju vara helt värdelöst..glas isolerar säkert bättre.. att göra inbrott är nog lätt...en spark där nere så är man inne.. ska nog byta till helglas här...ska gå att göra
1 svar · 5,9k läst
J
Jan-Å: [citat] Tänkte inte i första hand ekonomiskt värde utan funktion. Uppfattade det som att TS har massiva dörrar, dom tål mycket hårdare behandling och det blir snyggt när man målar dom. Bara snyggare med åren också tycker jag. Hade 2 numera 1 grabb med innebandyklubbor, har ett särskilt rum för det i källaren (är innebandytok, har tränat båda lagen :wow:) dom har skjutit så putsen
6 svar · 9,5k läst
M
Mohha: frågade aldrig efter det... får ta ett snack med försäljaren på måndag om det...
2 svar · 1,5k läst
T
tjena: bäst att undvika ASSA lås..bara problem med dem
3 svar · 3,7k läst
·
O
ohlgren: Jo, jag har sökt och läst en hel del på forumet om PVC fönster köp, men jag har inte hittat svar på alla mina frågor tyvärr.
2 svar · 3,0k läst
K
Kjell_G: [citat] Bra tips! Bättre med spår eller plugg än att bara låta smygarna hålla nere brädan. Kan ju bli svårt att byta då. Kjell G
6 svar · 9,7k läst
H
hakaner: Standard är väl överkanten på 2,10m sen beror underkantens höjd på hur högt fönster man väljer. (Eller fönstrets höjd på hur högt man vill ha upp till underkanten)
3 svar · 46,1k läst
N
Nika70: FTX-ventilation finns redan med i beställningen :). Blir kanske lite dumsnål när jag väljer 1,2-fönster. Men kostnaden blev redan högre än vi tänkt då vi upptäckte att det inte ingår aluminumfönster utan bara träfönster - det vill vi inte ha. Det där med isoleringen i väggarna ska jag fundera mer över. Tack för tips!
4 svar · 12,9k läst
fgo
fgo: Tack så jättemycket för svaret. Nej ingen missfärgning eller kondens vad jag kan se när jag var där, Så då är det bara att köra på ett tag till
2 svar · 5,7k läst
T
tordh: Skulle kanske postat i pvc-fönster prisjakt. P.g.a noll kommentarer:(
2 svar · 2,7k läst
K
Krawk: Det är silikonbaserat smörjfett som avses. Finns att köpa på dom flesta ställen. Titta bland biltillbehör om du inte hittar. Det viktiga är att använda ett fett som inte angriper gummipackningarna eller ev. plastdetaljer.
1 svar · 1,4k läst
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: Har ett horisontelt fönster i hallen som är precis mittför ingången till toaletten, vilket inte är så kul när man kan se rakt in från vägen. Tänkte dock nu i sommar när jag skall lägga på ny panel på villan att byta ut detta fönster mot betong glas och sätta det vertikalt nästan ända ned till golvet. Men då undrar jag förstås hur det är med u-värdet på betongglas?
0 svar · 2,5k läst
P
PsyDuck: Jovisst...men är det någon som gjort något liknande eller sett en sådan lösning?
2 svar · 5,8k läst
F
Fröberg: Hej, Håller på att beställa fönster från Polen. Hon jag beställer av nämner att det fins något som underlättar vid montering som hon kallar för "Pins". Verkar som om "pins" skall in i ett hål i fönstret. Någon som vet vad hon menar och kan ge mig en förklaring av hur "pins" monteras? Kostar ca 3000 kr att få dessa "pins".
0 svar · 1,4k läst
F
frohike: Har du kollat med leverantören om de kan uppvisa intyg på klassningen? SS-ENV 1627 är ju en Europastandard. Kan det inte visa upp intyg är dörrarna inte godkända enligt standarden. Hurvida det är märkt utomlands eller ej kan jag inte svara på men kan inte tänka mig att det skall skilja sig från svenska regler.. Hoppas ni får dörrar med Modul eller annan vanlig låskista annars kan
8 svar · 2,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.