Fönster & Dörrar
Elvillan: Ska bygga till huset och kortändan (ca 3,5 m bred och normal rumshöjd dvs. 2,40) på tillbyggnaden ska bli en glasad vägg (golv till tak) med dörr/skjutdörr. Har googlat på alla möjliga tillverkare av fönster men blir inte klok på vad man ska välja. Är det någon som har några bra tips på tillverkare och gärna också tips om var man hittar priser?
Larsa: När jag bodde i lägenhet hade vi ett fönster mitt i duschen. Jag gjorde en gardin av en bit snygg vaxduk. Funkade klockrent, men samtidigt blev det ju en hel del kondens som rann från fönstret över karmen så färgen släppte ju ändå till slut. I huset vi bor nu har vi ett 160x160 cm fönster i badrummet. Blir mycket kondens då man duschar så färgen har släppt vid kanten mellan glas
MathiasS: Jag tror man ska ta sig en funderare på vad man menar med "bra"..... Att dörren inte slår sig eller att gångjärnen inte lossnar får man väl utgå ifrån men vad är det sedan som styr? Köper man en dörr från Bovalls tror jag man skiter i vilket u-värde den har, det är andra saker som värderas istället. Hur den doftar, hur den känns när man tar i den osv. Iaf resonerade jag så.
FredrikNor: Ja jag får väl fixa det själv så det blir ordentligt gjort :-) Nu vet jag i alla fall vilken schellack jag skall använda!
verktygsgurun: Fast ramen kommer att bli inbyggd...alltså inte tryckt virke. Jag hade gjort som så att ramen petar ut 50mm utanför dagens väggliv. Flyttat ut fönsterna så deras utsida livar med ramen. Gjort ett jack i din 100mm stenull som är 50*50mm i det jacket skall ramen passa. Nu har du 50mm utv smyg att putsa på. Ev hade jag monterat ett överbleck oxå.
SoccerDude: Ja, absolut. Jag får ju se hur de har gjort med fönstrena nu och läsa på lite. Verkar det väldigt krångligt så flyttar jag ut fönstrena, beställer bläck och tätar med dem tillfälligt och tar in hjälp så att de fixar alla bläck samtidigt när jag flyttat alla fönster. Tack för hjälpen!
morsan: I länkguiden på startsidan hittar du Fönster med 32 länkar till fönstertillverkare. Sedan finns det förmodligen namn på flera små snickerier i olika trådar :)
Andy_hstad: Bra info.Behöver ingen vädring då jag har mekanisk till och frånluft i huset. Tack för alla svar
Stefan Bengtsson: [citat] Har du tittat på bilden som TS länkade till i första inlägget? Jag tycker det ser ut som att isolerglaskassetten är felvänd (i förhållande till hur det ska vara enligt bilden).
Grolt: Vekar inte vara något vidare fönster detta eftersom ingen har något att tillföra....
henrikgran: det finns även en annan variant där man gör om en kopplad båge till endast en båge och monterar in en kasset. på det viset får du "bara" två sidor att putsa istället för fyra vilket kan vara värt en del
Arne999: OK då kör ja på 90 då :) fått för mig att de flesta dörrar är ganska smala :blushing:
morsan: Håller med TS om att tråden spårat ur så jag stänger den/morsan-moderator
bionicon: Kom på att det nog heter Dorndjup, eller..?
cheetah1: Assa har ju sitt 3000 med fjärrkontroll, det börjar också komma lås med såkallade "taggar" att låsa upp med. Nåt annat jag har sett är att panasonic har ett låssystem som skannar av irisen i ögat: http://www.panasonic.se/html/sv_SE/Produkter/Iris+Recognition/Overview/1399460/index.html Säkert jättebilligt..
georgep: Tack för alla tips! Jag dock är inte på plats nu så jag kan inte ta mera mått man har föreslagit. Hälsningar, George
henrikgran: det är helt klart möjligt. jobbar som fönstertekniker och har gjort ett 20-30 tal sådana jobb som du beskriver. men gör som meckis säger och montera dit en 3-glas kasset så får du bättre u-värde. du behöver inte byta fönsterbåge för att byta till glaskasset
Skumpen: Köper du ett fönster som har modulmåtten 10x10 är de i verkligheten 98.5x98,5 cm så rent teoretiskt räcker 100x100 men ofta göres hålet 101x101.
buck12: Har någon tips på lister av trä som finns i bygghandeln? glasen kan jag be glasmäsaren skära till
Bror: 90-dörrar är idag den vanligaste standarden för att ombyggnad inte skall behövas vid eventuell handikappanpassning. Det är en bra regel som bör tillämpas vid all om- och nybuggnad.
messerschmidt: Hej Funderar på fönsterbyte och vill ha sjysst u-värde 1.2 - 1.0 typ. Kommer nog ha öppningsbara 3 glas med alu-utsida. Finns det någon tillverkare som har sina persienner inuti fönstren eller måste de sitta på insidan av fönsten pga konstruktionen?
Peter N: Hej, Jag söker lite större altandörrar, vill dock inte ha PVC-dörrar. Mina karmyttermått är B200cm H280cm. Någon som har något förslag på tillverkare? / Peter
Snickar'n: hej, pröva "transparent" mönstrad plastfilm som säljs i metervara i välsorterade färgaffärer. Finns i olika bredder, mönster och färger. Du kan mao få den bredd du vill ha. Filmen fäster man genom att fukta fönstret med en sprayflaska, dra av skyddsfilmen och trycka dit. Sitter hur bra som helst och är lätt att ta bort om man vill och det är bara att sätta dit igen. Vi köpte vår
renby: Vill bara berätta att vi till slut beställde massiva ytterdörrar. Tack för din hjälp, Verktygsgurun! Mvh, Renby
lillalillajag: TACK the stills! Maken är alldeles för snäll här så han bara sväljer alla svar han får från vår åf...Ska ringa dom imorrn igen o se till att dom beställer hem rätt saker annars får vi byta åf..
mathiasosth: Hej Behöver lite hjälp med ett skyddande tak eller motsvarande till våra dörrar, det är massiva trädörrar Är det någon som har några ideer på hur "något" skulle kunna se ut... // Mathias
sjostigen26: Hej, vi planerar att sätta in ett stort skjutfönsterparti i nybyggd sommarstuga vid vatten. Vi tittar på Ekstrands och Hajom som leverantör. Tacksam för erfarenheter av dessa bådas skjutfönster!