Fönster & Dörrar
lillalillajag: Tack Grolt..Ska fundera på om det kanske kan vara värt att åka dit då isf..Vi har inget i stan nämligen... Men tack för infon!
bigsnucke: Jag råkade ha en arbetslampa någon meter ifrån ett nytt fönster, detta med ett sprucket glas som följd... Fick ett nytt inmonterat utan knot. En vecka senare sprack ett till då solen låg på en riktigt varm dag. Det verkar som man måste skaffa markiser för att skydda fönstren...
hajof70: Tanken har ju funnits där men jag ser framför mig avflagnad färg om något år.... Fick priset 206kr + moms styck för Dejongs gångjärn av Beslagsteamet.... Då spraymålar jag nog hellre. Hittade några andra i ren metall hos Metallkompaniet och väntar nu på prisuppgift från K-Rauta på dem.
danieldanieldaniel: ok sp tycker jag om men trodde dom bara hade 1,2 får kika bättre på sp fönster nu då. Är intresserad av fler förslag
Yrrol: nja, mitt är byggt början på 80 och är tråkigt... när de byggde det så ville mor ha gammalt stuk på allt = spröjs och svarta lister och allmänt deprimernade.. jag har lagt märke till att nyare hus, eller renoverade.. de har börjat ha spröjs på ovandelen av rutorna.. än sålänge lite halv ovanligt och intressant...
MiaSthlm: Vid en tvungen renovering av fönster nu i höst som blev vinter så upptäckte jag vid sista (!) fönstret att del av fönsterkarm/fönsterbrädan var delvis murken. Hur åtgärdar jag det lättast utan att byta hela karmen. Nu har jag karvat bort det murkna och olja in. Finns det något som man kan fylla igen de bortkarvade bitarna och måla på. Måst jobba innefrån p g a snö på tak osv och
bigsnucke: Kryssmätning kan man naturligtvis använda sig av. Men det är lätt att dra karmen sned/bananformad. det tycker jag är lättast att se med vattenpass. men det ena utesluter inte det andra...(Det kan dessutom vara ganska svårt att se om fönstret "lutar" utåt/innåt med kryssmätning..)
danne_08: Är det lösa isolerglaskasetter du vill ha? Jag har köpt sådana från Kronfönster. Här kan du räkna ut priset: http://www.kronfonster.se/superenergiglaspriser/
Tili: Någon som har sett någon kampanj på bra ytterdörrar på sista tiden)
liamab: vad ska man sattsa på då? port med motor fjärr eller inte.. ligger väl på priser 12-15,000 kr monterat och klart gissar jag eller är jag helt fel ute Condoor Garageport experten.. finns ju även portar hos Skånskabyggvaror under 10,000:- och då ink motor kan det vara en ide ? Svårt att montera portar ?
DIY_freak: Har Tanumsfönster i hela mitt hus och mina föräldrar har just bytt till deras kulturfönster. Vi är jättenöjda och för mig har supporten fungerat alldeles utmärkt (men det var något år sedan eller så). Hade problem med en funktion på gamla vred och de skickade utbytesdelar och erbjöd även att komma med en montör som fixade det, men tyckte inte det behövdes. Fönstren var ju ett
Mr_Pyro: Tack för svar! Har precis fått in en offert från polenshopping. Initialt så verkade de ligga bra till, men får se vad det hela hamnar på prismässigt. Tänkte dock att någon baltisk tillverkare borde kunna leverara bra priser, speciellt med tanke på den ekonomiska krisen där borta.
P-G: Nu kanske Skåne inte är representativt för Sverige i stort ;-) men här var det i princip standard med spröjs (treluft) fram till senare delen av 20-talet, såväl tegel som putsade fasader. Som redan konstaterat, kan absolut funka, "provtejpa" är grejen.
mgunnars: Säljaren XL Tullinge Bygg gjorde sannolikt ett OK jobb men inte mer (att de tappade bort semestermånaderna får dock stå för dem.) Reklamationsprocessen hanteras dock av Tanumsfönster, oavsett försäljare har jag fått "lära mig". I detta fall via det norska bolag som levererar fönsterkassetter till dem. Tanumsfönster lägger i sin tur ut bytet på en lokal glasfirma via ovanstående
Fotografen: [citat] Minns inte var jag hittade brandskyddstagdan från 1923, har för mig det var ågon brandmuseiförening som lagt ut den. Däremot, driver du hotell blir det troligen knepigare, det är då verksamheten som kräver ett högre brandskydd, inte byggnaden och dess installationer.
hek: hmm.. ja så kan det nog vara.. Huset är dock byggt -86. Något fodrer går tyvärr inte att lossa på.. Men det är ju betydligt billigare att köpa ett par karmskruv än något nytt verktyg.. Jag hoppas att det bara finns någon regel där "bakom" som skruven får fatt i. Glipan är såklart störst precis där låsreglarna går in och något mindre på ovandelen och underdelen.
KjellB: Ni har säkert löst detta redan men om någon skulle fortsätta undra... Många fönstertillverkare kan leverera 2+1 fönster med blyinfattat. Ring runt och fråga. Ett blyinfattat fönster är en sammanhängande ruta med blyspröjs som är inkittad i en kittfals i bågen. Om man vill byta fönster för att höja värmegenomgångsmotståndet så kan man beställa ett komplett fönster med 2-glas
FemTummar: Verktygsgurun: Du har rätt på båda punkterna! Det känns som att bara låscylindern, kråkorna och våra ytterkläder blir glada om jag slår på elementet i tamburen, så jag gissar att jag bara får leva med saken.
bossehusdoktorn: hej undrar om någon vet om det finns något skrivet om detta i tex boverkets regler eller ama? angående ångspärr? mvh bo
Bror: Jag tror inte heller att fönstren är bärand, har varit med om fönsterbyte i hundratals hus och aldrig stött på "bärande fönster". Det sitter nog en regel mellan varje fönster. För trä/aluminium fönster med U-värde 1,2 bör du inte betala mer än 35000 kr. Att spara in det på minskad energiförbrukning kan du knappast räkna med, utan du måste även räkna in ökad komfort, mindre
Alpha: Hos de större byggvaruhusen typ bauhuse,byggmax,beijer m.fl har ju färdig behandlade vita träfoder både släta och profilerade. Måttningen får du göra själv och ta gärna till nån decimeter extra på varje foder om det ska geras? annars finns det hörnklossar att köpa allt beroende på hur man vill ha det: Antar att du menade foder som sitter runt fönstret och inte fönstersmyg eller
Lindhult: Fick bekräftat att jag fått fel list. Hade fått en som skulle vara till Avans. Typiskt. Just nu är det ju lite kyligt här i Finspång o fönster i husväggen istället för på golvet hade ju varit att föredra. Nu har jag fått ett plattjärn som monterades i tisdags o jag väntar på det sista järnet så har jag fått in alla fönster i huset.
frohike: -68 då finns det risk att det är ett Osym mått, det ser du genom att kolla hålen för cylindern och trycket. sitter dessa centrerade i kistan så är det en SYM kista. Sitter dom något högre är det en OSYM kista. Så det är det du skall kolla på. Någon billig kistan tja en Assa 410 om du vill ha det, annars har du Assa 8765, sen Dorma har, Carl F har osv.. ligger runt 4-600 kr eller
nite: Kan också rekommendera ERA-fönster. Är mycket nöjd med mina 3-glas alu-klädda. Fönsterbolaget upplevde jag vara mycket servicevänliga och smidiga att handla av.
keo: öppnar tråden,å frågar samma sak. Gärna äldre medel,bor i ett timmerhus byggt ca 1700talets mitt.
bävern: gammal std är en lägre höjd 2015mm och med lyftgångjärn. ny std höjd 2040 med snäppgångjärn. bredd samma.
Zero: Det var snygga saker! d^_^b Var kan man köpa dessa? Ett problem är kanske att man inte kan möblera lika fritt?