6 075 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
Vilken funktion har plåten i en ytterdörr?
Jag har en ytterdörr som är bortom räddning och funderar på att bygga en egen. Tittar man på sprängskisser av dörrar (eller på min andra ytterdörr) så finns en tunn plåt på bägge sidor innanför ytskiktet. Vad fyller denna för funktion?
Jag tänkte göra en ram av trä som är limmad mot en kärna av cellplast och sedan limma och spika panel på utsidan och plywood på insidan. Om plåtens syfte är att göra dörren mer formstabil så kanske jag skulle vinna på att ta med den. Är syftet å andra sidan att försvåra inbrott så har jag många stora fönster som är lättare att forcera än en dålig dörr. Är det någon som känner till plåtens syfte?
Erik
Jag tänkte göra en ram av trä som är limmad mot en kärna av cellplast och sedan limma och spika panel på utsidan och plywood på insidan. Om plåtens syfte är att göra dörren mer formstabil så kanske jag skulle vinna på att ta med den. Är syftet å andra sidan att försvåra inbrott så har jag många stora fönster som är lättare att forcera än en dålig dörr. Är det någon som känner till plåtens syfte?
Erik
den är oftast ialuminium och för formstyvheten så den gör nytta.
Gör så här:
Gör ramen till dörren, sammansättningen kan du göra med hjälp av en klammerpistol, uppe och nere.
Sen lägger du i en 50mm frogolit, som isolering.
Sen behöver du 2 st skivor, bestående av Hdf, och aluminiumplåt. Finns färdiglimammade.
Sen limmar du en på varje sida om stommen du har byggt. Gärna i en press som pressar hela ytan, så inte dörren blir bulig.
Panelen ska du skruva fast på utsidan.
Gör ramen till dörren, sammansättningen kan du göra med hjälp av en klammerpistol, uppe och nere.
Sen lägger du i en 50mm frogolit, som isolering.
Sen behöver du 2 st skivor, bestående av Hdf, och aluminiumplåt. Finns färdiglimammade.
Sen limmar du en på varje sida om stommen du har byggt. Gärna i en press som pressar hela ytan, så inte dörren blir bulig.
Panelen ska du skruva fast på utsidan.
Tack för tipsen. Var kan man hitta den färdiglaminerade HDF- och aluminiumsmörgåsen? Använder man polyuretanlim, eller var fäster på aluminium? Tillför HDF någonting om den sitter under panelen? Kan man inte använda en aluminiumplåt och sedan sätta panelen direkt? Någon press har jag inte tillgång till, men eventuellt kan jag låta den härda i en vacuumpåse.
Erik
Erik
Klicka här för att svara