Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 066 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 066 inlägg
Jag har fått upp karmar och anpassat till min gamla furudörr som fick sågas lite osv... Gick ganska bra konstigt nog..
Men nu vill jag ju fylla mellanrummen mellan vägg och karm, dreva med något mjukt material kommer ju inte stadga.
Skall man köra in kilar i trä eller nåt för att få en "stum" ram som inte slår sig, eller att dörren skevar så småningom typ
Hur gör man?
Men nu vill jag ju fylla mellanrummen mellan vägg och karm, dreva med något mjukt material kommer ju inte stadga.
Skall man köra in kilar i trä eller nåt för att få en "stum" ram som inte slår sig, eller att dörren skevar så småningom typ
Hur gör man?
Produkter som diskuteras: "karmskruv"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 066 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 066 inlägg
Produkter som diskuteras: "adjufix"
Adjufix
Om du behöver material för att fästa fönsterkarmar i trä eller betong, kolla in vårt sortiment med Adjufix-produkter. Med deras verktyg, skruvar och hjälpmedel kan du utföra arbetet snabbt och få ett proffsigt resultat!
Läs mer
Karmhylsa kallas detta, den är huvudsakligen till för tunga montage, typ ytterdörrar och stora fönster, men det är klart att man kan använda dylika till innerdörrar om man vill ha en stabilare lösning.bigsnucke skrev:
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 066 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 066 inlägg
Ja ok, jag sågar lite träbitar i lagom storlekar då. Det borde räcka?
Adjufix var fiffigt. Skall ha det i åtanke nästa gång..
http://www.youtube.com/watch?v=qSgQzWAfMic
MEn vad skall man annars dreva med sen? Isolering?
Adjufix var fiffigt. Skall ha det i åtanke nästa gång..
http://www.youtube.com/watch?v=qSgQzWAfMic
MEn vad skall man annars dreva med sen? Isolering?
Jag har också nyligen fått upp ögonen för karmhylsor, det kommer nog bli lite sånt i framtiden.

Vill du få karmen stadigare så tar du fler karmskruv/karmhylsa eller så kilar du och skruvar eller spikar genom (lite mer jobb att snygga upp efteråt).
För ljuddämpning drevar du antingen relativt hårt (men inte så hårt att karmen bågnar) eller så sätter du t.ex. en akrylfog i springan, eller både och.

Vill du få karmen stadigare så tar du fler karmskruv/karmhylsa eller så kilar du och skruvar eller spikar genom (lite mer jobb att snygga upp efteråt).
För ljuddämpning drevar du antingen relativt hårt (men inte så hårt att karmen bågnar) eller så sätter du t.ex. en akrylfog i springan, eller både och.
Produkter som diskuteras: "akrylfog"
Akrylfog
Akrylfog är en elastisk fogmassa som ofta används i byggnadsarbeten för att fylla i och täta fogar, sprickor och öppningar. Den är vattenbaserad, vilket innebär att den är miljövänlig och lätt att jobba med. Akrylfog kan målas över och
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden