Byggahus.se
Hej,

Jag skall glasa in balkongen med gamla fönster från 20/30-talet. Tyvärr hade de förra ägarna till fönstrena sabbat karmarna... Jag skall med andra ord bygga karmar till mina nyrenoverade fönster mha av en överhandsfräs, diverse slipmaskiner och stort tålamod. Eftersom det gäller balkongen, så behöver inte fönstrena sluta helt tätt.... Har nån gjort nåt liknande och kan tipsa? Borde jag satsa på torkat eller otorkat furu? Varför används furu så ofta? Det billiga priset eller nån praktisk fördel? Finns det nåt speciellt "verktyg" att fräsa in beslag eller är det känslan jag skall lita på?

Tack på förhand!
 
Jag byggde karmar av vanlig 45x95 med bara en vanlig hand klinga och stämjärn. Blev riktigt bra.
 
Nu kanske det är jag som har snurrat till det... men jag hade fått för mig att man skulle ha gran till karmar?
 
Stämjärn kommer man långt med, borde funka "fräsa" ut för gångjärn...

Det kanske är gran som används... Borde iaf vara ett träslag som inte slår sig för mkt i solen, vill ju kunna öppna fönstrena för att vädra ut på balkongen en varm sommardag ;)
 
rita på och fräs med överhandsfräsen. sketa enkelt :)
 
Man använder furu till karmar. Gran används till regelvirke.
Det finns tidigare trådar om hur man enklast bygger sin egen karm.
 
Okay, då var det som jag befarade... tillsnurrat, fick för mig nåt om att gran står bättre mot röta....men furu är väl hårdare, eller mindre benäget att skeva sig?
 
Ola78
Kärnträ av furu är mycket mer motståndskraftigt mot röta och så slår det sig inte lika lätt. Karmen tillverkar du som sagts tidigare lätt med hjälp av en fräs.
 
Ola78 skrev:
Kärnträ av furu är mycket mer motståndskraftigt mot röta och så slår det sig inte lika lätt. Karmen tillverkar du som sagts tidigare lätt med hjälp av en fräs.
Eller så limmar man ihop två delar så det bildar en fals. Så behöver man ingen fräs.
Limmar man två delar håller karmstcket sig rakare dessutom.
 
Ola78
verktygsgurun skrev:
Eller så limmar man ihop två delar så det bildar en fals. Så behöver man ingen fräs.
Limmar man två delar håller karmstcket sig rakare dessutom.
Det har du helt rätt i, ett alternativ så gott som något och har man ingen fräs så behöver man ju inte köpa någon bara för det ändamålet i så fall, även om det alltid är kul med nya verktyg:)
 
Tusen tack för alla tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.