Hej,

Har börjat byta ut de gamla tätningslisterna runt fönstren och hann bara med ena halvan. Efter en dag så märker jag att jag får imma mellan fönstren på det som jag bytt ut listerna på. Borde alltså tyda på att jag inte fått det tätt, eller?

Tacksam för tips!

/Sören

Snarare för tätt! Jag utgår att du tättade mellan 2 glas. Då stängde du den fuktiga luften där. Sen gick temp ner på utsidan o imma kom fram. Den kommer att försvinna.

Hej,

Nej, jag har inte tätat mellan fönstren utan bara in mot huset så att säga. Resten av fönstret har jag inte rört. Satte tejp runt kanten på fönstret igår kväll efter mitt inlägg för att se om det blev någon skillnad. Får utvärdera efter jobbet idag. Känns skumt att nya lister skulle täta sämre än lister som ser ut som att de suttit där sedan 60-talet när fönstret kom dit....

/sören

Mikael_L
Mellan de kopplade bågarna brukar det sitta en dammlist inte gummilist, för blir det helt lufttätt där så blir det imma som ett brev på posten.

Undra om det kan sitta täta gummilister både mot utsidan och insidan då, det skulle i praktiken medföra samma sak.

Tätlisten skall sitta mellan inre bågen och karmen, precis så som du gjort. Sen är det viktigt att luft kan strömma mellan bågarna. Det är alltså uteluften som skall kunna vandra mellan bågarna så att det inte bildas kondens där.
En annan vanlig orsak till imma mellan bågarna är att inneluft tar sig ut mellan bågarna, men det borde ju inte vara fallet om du fått det tätt med de nya tätningslisterna.

MVH//Larsa

• Gilla
erasol
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.