Hoppas att ni kan svara på detta och dela med er av egna erfarenheter, vi bygger om och ska sätta in 2 stora fönsterpartier på båda våningarna utmed hela fasaden 10 fönster (5 på varje plan) jämte varandra (2,50m x 2,70 ) . Fasaden mot norr ( men med sjöutsikt) därav panoramafönster åt den sidan) Vi har idag "ganska" stora fönster och aldrig problem med kondens, imma. Nu förselår Schüco u-värde 0.7 samt självtvättnings fönster. Bör man istället ta högre U-värde och då inte få problemet med utvändig imma.( hellre högre uppvkostnader....är superrädd för att fönstren immar Eller ngt annat tips gällande detta med stora fönsterpartier!

Redigerat:
Det är väl bara vid speciella väderförhållanden som imma kan uppstå på "energifönster"?

Tydligen kan det vara ett problem under höst/vintern om fönstren är för isolerade tror jag i kombination med norrläge??? Jag undrar om ngn har haft dessa problem med imma. Schüco säger att man kommer runt problemet med självtvätts fönster men stämmer detta?

Grannarna får imma på alla sina nya tyska plastfönster som sitter i väster- och österläge, de har helt normala storlekar. Det fick de enligt försäljaren stå ut med, då U-värdet är "för bra". Vilka siffror det är vill de av nån anledning inte tala om och det står inte rätt ut på tillverkarens hemsida heller, mer än att det är "marknadens bästa" och säljaren säger att U-värdet är "som det ska vara". Behöver jag säga att vi valde en annan tillverkare ;-)

Det försvinner om de sätter på elementen, men att köra elen för att slippa imma när man annars har värmepump känns som slöseri.

Med U-värde 0,7 samt sjötomt kommer du garanterat ha kondens på utsidan ofta. Även vid U-värde 1,2 kommer du att ha detta problem.(Dock inte lika ofta)
Detta är nackdelen med energieffektiva fönster.
Angående om självrengörande glas hjälper mot detta problem kan jag inte svara på.

Vad menas med "tyska plastfönster" , är Schücos som säger sig själva vara de bästa...och som kostar en förmögenhet inte bra? Finns det ngr bra tips på andra tillverkare? Det känns ju inte kul om man har immiga fönster då utsikten är det vi har........

Det är ju inte så konstigt att det blir större kondensrisk med lägre u-värde. Fönstret blir varmare än ett motsvarande med högre u-värde=> Större temperaturskillnad mellan ytterglas och uteluft=> Större kondensrisk.

Vad är det som är dåligt med kondens, förutom att det blir sämre utsikt förstås?

Skulle det gå att använda nån produkt från bilvärlden för impregnering av rutor? Finns produkter där som kanske kan göra att det bildas droppar av kondensen som sen lätt rinner av? Har köpt sånt och tänkte ev. även testa på våra glasdörrar i duschhörnan som fort kalkas igen.

villa hjorth skrev:
Vad menas med "tyska plastfönster" , är Schücos som säger sig själva vara de bästa...och som kostar en förmögenhet inte bra? Finns det ngr bra tips på andra tillverkare? Det känns ju inte kul om man har immiga fönster då utsikten är det vi har........
Jag tror inte att det spelar någon roll vilken tillverkare du väljer. Det handlar om glasets u-värde. Lägre u-värde ger större risk för imma och lägre energiutsläpp och vice versa.

Om du är rädd för immiga fönster kan du välja ett med högre u-värde. Nackdelen blir då större energiutstrålning. Men det är helt enkelt en avvägning du måste göra.

Att självrengörande fönster inte skulle ha detta problem ser jag som rent säljsnack (läs: skitsnack) tills dess att jag sett en teknisk rapport som bevisar motsatsen.

Jo det känns ju inte så kul om vi bygger en hel fasad av fönster för massor av pengar och så ser man inte ut! Ngn som har haft med Schûco att göra? Malin

Det var det jag tänkte när säljaren pratade varmt om deras självtvättande glas. Så otroligt bra att ha denna sajt där man kan få sunda svar!

Det kan säkert finnas en poäng med "självrengörande" fönster, men den poängen är sannolikt inte att slippa imma.

Ok vilket u-värde har mina bef fönster som är från- 92 ( står det i karmen) dom har vi inga problem med imma idag...

det finns glas med värme i,men om imman försvinner vet jag ej.det jag vet är att det är dyrt.

Intressant det ska jag kolla upp vi lägger golvvärme i hela huset för att kunna ha fönster från golv till tak så för uppvärmingen behövs det inte men det kan vara värt att titta på vad det kostar m det kan motverka utv imma/kondens. Ngn som har haft problem med Schüco fönster ( inte just med imma problemet)

villa hjorth skrev:
Vad menas med "tyska plastfönster"
Med det menas fönster med plastkarmar, av ett tyskt märke som jag inte minns nu och inte har lust att gå ut i regnet och fråga grannen om. De är dessutom inåtgående med "dreh-kipp", något som är mycket vanligt i Tyskland.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.