5 475 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Montera balkongdörr / altandörr i vägg utan hål
Hej på er,
Jag är en normalhändig man som precis har köpt en balkongdörr jag tänkte montera i vårt hus. Huset har träfasad med plankvägg som stomme, och med sågspån som isolering.
Att såga upp själva hålet tror jag inte är några problem, men hur gör jag sedan för att bygga igen hålet (om det inte finns några reglar/stolpar att fästa något i just där jag sågat?)
Är det någon som sett någon blogg eller redogörelse för hur man enklast sågar upp hålet och bygger iordning inför själva monteringen så posta gärna en länk
Hoppas på många bra tips!
Jag är en normalhändig man som precis har köpt en balkongdörr jag tänkte montera i vårt hus. Huset har träfasad med plankvägg som stomme, och med sågspån som isolering.
Att såga upp själva hålet tror jag inte är några problem, men hur gör jag sedan för att bygga igen hålet (om det inte finns några reglar/stolpar att fästa något i just där jag sågat?)
Är det någon som sett någon blogg eller redogörelse för hur man enklast sågar upp hålet och bygger iordning inför själva monteringen så posta gärna en länk
Hoppas på många bra tips!
Hej! Du skriver att huset har träfasad och plankstomme, men någon isolering av sågspån har du troligtvis inte i väggen utan enbart i bjälklaget över och under. Hur gammalt är huset? före 1920-30 tal så är det förmodligen liggande plank efter 30 talet så blir det stående plank.Det är bara att kolla så det inte finns någon el/vatten ledning i väggen sen är det bara att såga där dörren skall vara men använd en tigersåg med högkvalitets blad för sågning i plank med spik det lönar sig bäst. Hålet såger du givetvis så stort att du kan spika en ram av 45x145 eller vad som kan behövas för väggens tjocklek. Ramen skal liva med spikregel på utsidan eller max baksidan av ytterpanelen så att du får något att fästa karmen. Gör hålet invändigt så stort för den nya ramen som det mått som karmen har.plus att bredd och höjde blir minst 2 cm större en karmens verkliga mått, men tänk på hur den placeras nertill så att tröskeln inte blir för hög men att det går att dreva även under.
Hej, jo det finns sågspån också inne i själva ytterväggarna också. Det är sent 20-tal på huset så det stämmer mycket riktigt att det är liggande plank. Jag vet att det inte finns några el/vatten i väggen, så det är som tur är inga problem.
Tyvärr har jag kikat på lite renoveringsbilder från övervåningen (som var helt rå tidigare) och där ser jag en stolpe som löper från taket och nedåt mot nedervåningen. Denna stolpe kommer vara placerad precis där jag önskar såga hålet tyvärr. Jag tänkte den kan man väl avlasta med ett omvänt U, men de nya stolparna jag sätter i sidorna - hur långt ned placeras dessa? Måste de stå på syllen?
Tack åter igen!
Tyvärr har jag kikat på lite renoveringsbilder från övervåningen (som var helt rå tidigare) och där ser jag en stolpe som löper från taket och nedåt mot nedervåningen. Denna stolpe kommer vara placerad precis där jag önskar såga hålet tyvärr. Jag tänkte den kan man väl avlasta med ett omvänt U, men de nya stolparna jag sätter i sidorna - hur långt ned placeras dessa? Måste de stå på syllen?
Tack åter igen!
Om man vill undvika att allt sågspån försvinner ur facket har jag sett att man kan borra några hål i väggen strax ovanför där man tänker såga och blåsa i fogskum så rasar inte allt sågspån ur iallafall.
Förresten så undrar jag om det inte är ngn förvirring här ang. konstruktionen. Plankhus för mig är att hela husets stomme är plank ( tjocka ! 50 x 180)som utgör husets bärande stomme och inga reglar utöver det. Ungefär som ett timmerhus men med stående timmer. I ett sådant kan man såga lite var man vill.
Det här verkar röra sig om en regelstomme eller hur ?.
/ LOB
Förresten så undrar jag om det inte är ngn förvirring här ang. konstruktionen. Plankhus för mig är att hela husets stomme är plank ( tjocka ! 50 x 180)som utgör husets bärande stomme och inga reglar utöver det. Ungefär som ett timmerhus men med stående timmer. I ett sådant kan man såga lite var man vill.
Det här verkar röra sig om en regelstomme eller hur ?.
/ LOB
Klicka här för att svara