Fönster & Dörrar
coss: Vi har köpt vikdörrsparti via polenshopping. det var deras första så fabriken fick göra om innan det ens skeppades. Men bra vart det. PVC är det ska jag väl nämna. Kör man på PVC måste man tänka på att karmen bygger en hel del. en liten miss från min sida. Annars så är vi kanonnöjda med det.
Hene: Finns det någon poäng med att ha element över fönstret? Är det inte bättre att ha element på en annan vägg (utan fönster) vid golvet om det inte kan sitta under fönstret? Att placera element under fönster gör man väl för att förhindra kallras, men över fönstret gör det ju ingen nytta.
MultiMan: Jag tillverkade ett L, ja. Eftersom mitt hus är från 1920-talet är inte väggarna så raka att fönsterna kan sättas helt jämnt med ytterväggen, om fönstret ska vara i lod. Bl a därför gjorde jag ett L, men så kort bit som möjligt in mot fönstret (berodde på balk i vägg), den biten elhyvlade jag sedan för perfekt passning efter att fönsterna var monterade. Exakt hur man gör
Tiger79: Lättast är att ställa karmen på det färdiga golvet... Du slipper glipor.
blob: Nån som har koll på om det finns någon pålitlig fönstermontör i Linköping/Östergötland att be om offert från?
_coffe_: Hejsan! Upptäckte idag att mina två fönster i sovrummet är i oerhört dåligt skick (det ena visste jag sen innan, det andra upptäckte jag när jag fick handtaget i handen). Troligtvis har den förre ägaren av huset varit riktigt dålig på att hantera fönstrena då det var han som bytte dom, jag har ägt huset i två år nu. Fönstrena är också på söderläget, så det sliter ju lite
ajNerd: Okay, så det behöver inte vara mycket svårare än så.. Men då är det helt uteslutet med någon form/mängd av gas? Måste tillverkas i fabrik/maskinellt eller?
Johan Gunverth: Den vita Fix-bromsen finns i grått/gråmetallic också. Funkar väldigt bra annars.
verktygsgurun: Det är olika mellan tillverkare, Det finns ju aluklädda fönster och sen finns det även alu/trä fönster där halva karmen är trä och halva är alu. På det sistnämnda får man popnita dit blecket och på vanliga aluklädda så skruvar man med bleckskruv.
Jante: Hejsan, Enklast är att vända insidan utåt och använda urfräsningen för låskistan som redan finns, då är det "bara" gångjärnen du behöver dona med. Lycka till ! Mvh jante
synpunkter: Vad menar du med fem tums tegel? Att fästa en stor markis i fasadtegel är normalt inte att rekommendera.
synpunkter: Jag har ett 30-talshus med fasadtegel från 1970. När fasadteglet sattes dit flyttades inte föntren ut, varför jag hade enorma smygar på utsidan. Vidrigt rent estetiskt. Jag har nu bytt alla fönster och flyttat ut dom så dom sitter 40 mm från utsida fasad. Så ska det se ut och då får man smygarna på insidan istället. Problemet med detta är två: (1) fönstren kommer i
1337: Varför måste det vara linoljekitt då? För ett par år sedan när vi skulle renovera våra fönster tog jag TEC7 (lim baserad på MS polymer) när jag hade tröttnat på linoljeklaffset. Jag tröttnade iofs på TEC7 också och bytte fönstrerna istället. Men jag har låtit ett TEC7-kittat fönster stå ute för att utsättas för väder och vind och än så länge har inget hänt med kittet
namor: Uppföljning: En månad efter att beställningen var gjord och handpenningen betald kom det två killar killar från Polen med våra takfönster.Installationen av takfönstren utfördes på två dagar. Vad jag har kunnat se ser allt bra ut, ett grymt lyft mot våra gamla halvrutna takfönster från mitten av 60-talet.
Romeo: Hej, behöver en sån här som på länken nedan, vet inte vad det heter eller var man hittar sånna. Så om någon vet var man kan hitta såna eller vad de heter skulle jag vara tacksam. Det är alltså den silvriga stålbiten och den saken med fjäder som man kan flytta upp och ner. http://www.dogtrotter.net/IMG_0580%20copy.jpg Har jag postat i fel del av forumet får ni flytta på den. Mvh R
aldindelic: Tack alla ni som har svarat. Jag anställde en målare som fixade (eller fortfarande håller på att fixa) karmarna och fodrarna.
lillalillajag: haha ja vill polisen komma o sparka in dom så är dom välkomna, känns mycket långsökt dock;) Och angående utrymningsväg så har vi ytterdörren inte alltför långt bort så kommer vi inte ihåg det kan vi ju alltid springa dit...Vi har en takfot som går ut ca 70cm över dörrarna så det borde väl räcka som tak.? Det blir även bättre med markisen om vi har inåtgående dörrar då vi
Pibben: Ingen som har erfarenhet av Helsingedörren? Är det ett nytt fabrikat? Nån som vet?
osundblad: Tack för svaret. Lite mer än en timme tar det nog, i alla fall för mig, men jag får väl lägga det på kompetensutvecklingskontot då jag tyvärr har några kronor kvar till 1500/h ;-)
byggarätt: Fönster behöver arkitekt för att lyckas....tänk på att det inte bara påverkar huset utvändigt utan också invändigt.. Att anlita en arkitekt kostar lite jämfört med att förstöra ett hus.
andersmc: Det hade varit mycket sämre om du limmat den. Och virket från Byggmax följer samma fysikaliska lagar som allt annat virke.
sankaboy: Väggen till badrummet är reglad med 70mm reglar och sedan ska jag ha OSB + gips på båda sidor. Dvs 118mm tjock vägg. Var till hornbach och köpte dörrkarm med överstycke och tröskel för 92mm eftersom de inte hade 118mm. Borde jag leta rätt på 118mm och köpa det i stället eller hur fult blir det att sätta dit en smyglist? Köpte inte Hornbach badrumströskel eftersom det bara fanns
husmusen29: Jamen det här är ju helt fantastiskt vilket bra svar jag fick! Jo, vi vill allt också ha dem kvar, nu fick jag ny inspiration til att renovera dem. Tusen tack för hjälpen!
Spackelspaden: Kolla leverantörer av pvc-fönster/dörrar. Flera av dem levererar med skräddarsydda mått utan extra kostnad.
Locke: Inte min hemmabana men nuförtiden är det ju dom där standardgångjärnen på (inner)dörrarna. De är ju jäkligt klena så om du har sådana blir det kanske inte så bra. På ytterdörrar är det ju redigare doningar som påminner om de gammeldags. Kika på www.dooria.se eller någon annan. De brukar ha pdf-filer som beskriver det mesta - det var där jag läste om gångjärnen.
The Tor: Lite sent svar men tack Verktygsgurun! All klyva en vanligt 12mm list blir nog perfekt.
AndersS: Ja, det är det som är problemet. Luften måste kunna cirkulera så du får ta bort det som tätar dem, eller borra ett antal hål.
Peter_K: Det blev ett 2+1 kopplat trelufts 14x10 från Kulturfönster i Norrland. Blir nog bra :)
frohike: Ett komplett 2000 paket ligger på strax över 2000 kr. Har du inga krav från försäkringsbolaget mer än att dörren skall vara låst kan du välja exempelvis Assa 410 eller motsvarande Samt tillhörande slutbläck.. Så är du i land för mindre än 1000 kr. Då behåller du trycke och cylinder mm. Förutsatt att du har 50 mm dondjup. Du klarar inte Klass 3 rakt av men du är på god väg.