Fönster & Dörrar
Tina123: Beställer ny ytterdörr till mörk hall. Dörren är dessutom i en sorts portal = extra mörkt och inte så lätt att se in. Valt Swedoor Bizet=ganska mycket glas. Tänkte mig klarglas, men kanske bättre med grumlat glas sk Cotswold? Gör cotswold hallen mörkare jmf med klarglas? Är costwold mer inbrottssäkert? Andra för-nackdelar? Är mycket velig, tacksam för råd!
Lindhult: Jag har kollat fakturan. Det var ju inte mer än 17500 som vi fick ge. Ursäkta.
jojjeblom: http://www.orrestadorr.se/pdf/sortiment/orresta_trosklar.pdf Tröskel för våtrumsmatta finns ju annars.
blob: Vi tittar på det också och har läst att det absolut måste vara säkerhetsglas om glaset når lägre än x cm.Mao om den är helglasad = säkerhetsglas.
Heureka: Det är tydligt att jag saknar kunskapen som behövs för att jämföra Supergrund och Jackon prestandamässigt. Jag tar tacksamt emot synpunkter.
Stefan_hallsberg: Håller klart med om att det luktar skumt. När jag bytte fönster på min kål till 2glas pvcfönster så ringde jag till mitt försäkringsbolag folksam. Frågade om vad deras försäkring krävde. Det enda de hade till svars var att fönstrena skulle vara låsta och att dessa inte skulle kunna öppnas från utsidan. De sa aldrig något om någon list eller liknande. Sen vet jag inte hur kunnig
fönsterpåven: Det är inga problem, det går bra och spika i karmen.
frohike: [citat] Tyvärr har han rätt.. Assa är stora, dom äger den största grossisterna som en stor del av alla låssmeder handlar ifrån (Copiax) Assa sätter priserna vilket gör marginalerna otroligt dåliga för låssmederna, och var får man hämta hem detta? Jo i framkörningsavgifter, timpriser samt förbrukningsmaterial. Att jag slutade, tja blev erbjuden ett annat jobb med bra mycket mer
jojjeblom: Kollade det men dom var i dyraste laget dom också, iof får man väl vad man betalar för.
Mrp666: tjenare! Ska måla om min fönster på kåken nu men har en liten fråga, såg precis att det är en liten glipa mellan fönsterkarmen och putsen inne i hörnen, ska man täta springa med något innan man målar typ latex eller något ? MVH
nemlan: Om det är många fönster, så kolla med fuktmätare för säkerhets skull. Även om det upplevs vara relativt låg fukt så kan det påverka virket / nya färgen i framtiden. Liknande brukar uppstå runt fönster utvändigt eller i badrum
The Tor: Tack! Hittade beskrivningen "Kan bland annat användas till att klä dörrar och garageportar" vilket ju onekligen låter lovande. ;-) Den spårade skivan ser dessutom riktigt snygg ut. Nu gäller det bara att hitta den i någon butik.
Himneck: Har tänkt mig att bygga en skjutinnerdörr med måtten 1200x2700. Den kan tyvärr inte vara tjockare än 50mm och bör vara så lätt som det bara är möjligt. Ytskiktet skall vara slät oljad ekfaner. Hur bör jag konstruera dörren för att få den tillräckligt formstabil?
monsterbyggare: Att dom livar med resten av fönstrena var tanken ja..Alla fall i ovankanten. Det jag mer var inne på var problemet med bleck som jag tänkt sätt i nederkant/ mot syllen. Tar jag bort syllen så blir det inte plats för dropblecket som jag tänkt montera runtom syllen. Jag får väl fundera ett tag på den bästa lösningen. Det kanske blir att jag behåller syllen:S Xulinoation. Hur funkar det
byggbra: Båda tillverkar kvalitetsdörrar du kan lugnt välja det du vill utifrån pris och design
Klicka: Köp inte biltemas solskyddsfilm (det gjorde jag). Den är inte helt slät. Så man ser inte ut så bra genom den.
pbengtsson: Var inne på velux sidor och såg att de varnar för självsprickor på vissa serier. På http://www.velux-pw.se/ finns mer info.
mlkjhr: Om du sätter in ett enkelt larm och skyltar så är det väl ganska stor chans att dom fulingarna väljer ett annat hus i grannskapet som inte har larm?
TuliasPappa: Tack!! Det lutar åt Norlux fönster och Ekströms bygg AB.
Lagavulin: Det är alltid viktigt att ta in offerter som är lika i materialet. Alla byggare kan väl köpa samma fönster hos i stort sett alla byggmtrlfirmor. Hur svårt kan det vara? Vi vill ha detta fönster och detta skall göras. Konstigare kan det inte bli. Virrig beställning ger virriga anbud. Lagavulin
Tillbygg10: Nybyggt trähus med tegeltak har ett oinrett vindsloft på cirka 12 kvm som vi vill inreda. Utrymmet saknar idag fönster. Har tre alternativ: takkupa med fönster, takfönster, eller brandklassat fönster i gaveln. Gaveln, som saknar fönster i övrigt, är brandklassad och vetter mot grannens uteplats (tätt mellan husen). Någon som kan tipsa om för / nackdelar med respektive alternativ, samt
vojma: Om du ska skumma kan du slå in små kilar mellan båge och karm innan du lågger dit skummet. Detta gör att karmen inte kan svälla in mot bågen.
lulelinda: hejsan. kan man använda vanliga överbleck när maan gör en midja på fasaden? elelr finns det särskilda bleck till det? hur mkt ska blecket sticka ut? Linda
MathiasS: Klart man ska köpa riktiga fönster...... Jag har lagt på 9cm på utsidan och 7cm på insidan i hela huset, nya fönster som monterats i höjd med luftspalten innanför fasadbrädorna. Jag har inte märkt av några som helst problem med kondens.
danlse: Perfekt! visste inte att det fanns färdiga så kallade sidoljus. Tack /Dan
markus97: Behöver det vara laminerat glas på både in & utsida?