3 286 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Fönster. Fogmassa och foderproblem?
Håller på att montera fönster på min isolerade friggebod. Efter att jag drevat vilken fogmassa är det man skall använda och ska man dit med nån drevningslist också innan fogmassan?
Och vad heter den fogmassa specifikt i affären? Jag har haft problem att hitta nån.
Sen tycker jag det är svårt att få fodret tätt mot karmen då fodret är lite skevt. Sätter man då fast fodret både i vägg och i fönsterkarm eller ska det få glipa lite?
Och vad heter den fogmassa specifikt i affären? Jag har haft problem att hitta nån.
Sen tycker jag det är svårt att få fodret tätt mot karmen då fodret är lite skevt. Sätter man då fast fodret både i vägg och i fönsterkarm eller ska det få glipa lite?
Det finns diffusions täta fogmassor som skall sitta på insidan närmast värmesidan.
Sedan finns det andningsbara fogmassor som sitter på utsidan. (Läs på tuberna)
Isoleringen skall vara luftningsbar. Du kan skippa utsidans fogmassa.
Detta bygger på att resten av byggnaden är byggd med diffisons tät konstruktion.
Foderna kan fästas i karm och vägg (bör vara gemensam rörelse )
Sedan finns det andningsbara fogmassor som sitter på utsidan. (Läs på tuberna)
Isoleringen skall vara luftningsbar. Du kan skippa utsidans fogmassa.
Detta bygger på att resten av byggnaden är byggd med diffisons tät konstruktion.
Foderna kan fästas i karm och vägg (bör vara gemensam rörelse )
Skall man göra ett diffusionstät konstruktion så måste den göras fullständig.
Det som skapat problem (fukt) är då man inte byggt fullständigt hela vägen.
Jag tycker du skall skippa fogmassan
Foglist= Isolering/vindtät
Du har helt enkelt en andningsbar friggebo
Det som skapat problem (fukt) är då man inte byggt fullständigt hela vägen.
Jag tycker du skall skippa fogmassan
Foglist= Isolering/vindtät
Du har helt enkelt en andningsbar friggebo
http://www.biltema.dk/sv/Bygg/Fonster/Faste/Bottningslist-50-m/
En sån eller hur? Tack för era svar, det här är rätt så förvirrande
Och det är alltså okej att spika fast foder i dörr och fönsterkarm så man får tätt?
En sån eller hur? Tack för era svar, det här är rätt så förvirrande
Och det är alltså okej att spika fast foder i dörr och fönsterkarm så man får tätt?
Jag har bytt ca 7000 fönster i gamla hus både med och utan diffplast i väggarna, i alla fall har det aldrig varit någon fogmassa och det har aldrig varit något ruttet eller annat konstigt när man rivit ut fönstena. Så jag undar om det verkligen behövs.
Klicka här för att svara