Hej Alla!

Jag har sökt svar på min fråga men lyckas ej hitta något. Om detta redan har varit uppe så vänligen referera mig till aktuell tråd.

Jag bor i en bostadsrätt från 70 talet. Jag har två fönster och en balkongdörr som vätter mot en inglasad balkong och dessa är slitna och det drar på vintern. Min fråga är om jag får lov att byta dessa (görs via firma). Jag tänker inte be föreningen göra det. Varje förfrågan/ansökan tar alldeles för lång tid och onödig mycket administration. Tycker inte kostad är så mycket att bråka om.

Vad säger reglerna? Jag förstår att föreningen har hand om ytterfasaden (vilket fönster ingår i), dock har jag hand om underhållet på fönstrets insida. Men min tanke är att eftersom dessa två fönster och dörr kommer "innan" en inglasad balkong så borde det ej räknas till "ytterfönster" vilket gör att det blir mitt ansvar.

Min fråga är egentligen INTE om föreningen ska stå för kostnaden eller inte, utan mer om jag FÅR lov att göra det. Allting sköts via firma etc. Dessutom så kommer inte eventuell byte att "synas" på ytterfasaden.

Tack på förhand

MVH

Samuel

Som du skriver räknas fönster till fasaden och därför ska alltid styrelsen informeras.
Sen med lite tur om du bor i en förening med knapert kapital kan de tänkas låta dig byta fönster så länge det ser enhetligt ut.
Är det så att dina fönster drar borde det finnas en fastighetsskötare som kan hjälpa dig åtgärda problemet.
Det lättaste är att ringa till någon i styrelsen tex. orförande eller vice ordförande, de borde kunna ge dig ett enkelt och snabbt svar på frågan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.