8 882 läst ·
18 svar
9k läst
18 svar
Trött på sprickande fogtätning!
Nu har jag hittat info om hur det skulle ha gjorts om det hade gjorts rätt från början.
Det är i Danmark man hittar den bästa informationen om gamla tegelhus:
http://www.bygningsbevaring.dk/files/anvisninger2010/4-ANVISN_moertelfuger.pdf
Vid montering av nya dörrar och fönster skulle snickaren ha lämnat 1 cm spalt runtom. Där skulle jag ha tryckt in fullt med tjärdrev. Sedan skulle man ha lagt en fog bestående av rent luftkalkbruk armerat med djurhår, som både har förmågan att följa rörelser mellan murverk och trä, samt ventilera ut innestående fukt. Fönstertillverkaren skulle också ha gjort en fördjupning i karmens yttersida som skulle hjälpa kalkbruket sitta kvar. Mina gamla fönster hade en sådan fördjupning. De nytillverkade "i gammal stil" saknar fördjupning. Snickaren tillverkade fönster som passade dikt mot murverket, så ny får jag leva med fogar som är för smala för att täta men tillräckligt stora för att man kan se dagsljuset igenom när man står innanför.
Det är i Danmark man hittar den bästa informationen om gamla tegelhus:
http://www.bygningsbevaring.dk/files/anvisninger2010/4-ANVISN_moertelfuger.pdf
Vid montering av nya dörrar och fönster skulle snickaren ha lämnat 1 cm spalt runtom. Där skulle jag ha tryckt in fullt med tjärdrev. Sedan skulle man ha lagt en fog bestående av rent luftkalkbruk armerat med djurhår, som både har förmågan att följa rörelser mellan murverk och trä, samt ventilera ut innestående fukt. Fönstertillverkaren skulle också ha gjort en fördjupning i karmens yttersida som skulle hjälpa kalkbruket sitta kvar. Mina gamla fönster hade en sådan fördjupning. De nytillverkade "i gammal stil" saknar fördjupning. Snickaren tillverkade fönster som passade dikt mot murverket, så ny får jag leva med fogar som är för smala för att täta men tillräckligt stora för att man kan se dagsljuset igenom när man står innanför.
Hade mellanrummet varit tillräckligt brett för fogband så hade jag ändå hellre använt tjärdrev och kalkbruk eftersom moderna material visat sig funka dåligt med gamla hus.Berliner skrev:
Som jag förklarat ovan är problemet att springan är för smal, endast 2 millimeter ( 5 millimeter på några få ställen) På vissa ställen är det så smalt så jag får inte ens in ett knivblad - än mindre ett fogband.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden