då blir det ju till att gera eftersom alla mina foder är av samma mått.
En annan fråga, hur avgör man vilken del av sockeln som ska vara innanför den andra i innerhörn...Om någon ens förstod?
tar man bara vad som känns bäst när man lägger dom över varandra.
Känner mig hur blåst som helst men jag tänkte överraska sambon och göra klart innan han kommer hem från jobb så han slipper
En annan fråga, hur avgör man vilken del av sockeln som ska vara innanför den andra i innerhörn...Om någon ens förstod?
tar man bara vad som känns bäst när man lägger dom över varandra.
Känner mig hur blåst som helst men jag tänkte överraska sambon och göra klart innan han kommer hem från jobb så han slipper
Den behöver inte vara tunnare, själv så tycker jag att det är snyggare med raka hörn. Dock så finns det hus som det SKA vara 45grades hörn på.vojma skrev:
vaddå för hus? vårt hus är en låda från 43.
Håller på att byta ut alla ditsatta profilerade foder och valv till nya raka släta.
Original var vårt nog gerat.
kan bjuda på en förebild på hallen som vi nu håller på att fixa

Håller på att byta ut alla ditsatta profilerade foder och valv till nya raka släta.
Original var vårt nog gerat.
kan bjuda på en förebild på hallen som vi nu håller på att fixa

AnneFi
Använder man färdigmålade foder brukar man inte gira utan göra en sk Stockholmsgir.
Ska man däremot platsmåla foder och karmar ska det giras, blir klart snyggast och ser mer färdigt ut.
Vid girning krävs att listerna är riktigt torra annars blir inte giren tät på sikt hur väl du än snickrar./MLj
Den kortaste av sockelbitarna burkar jag sätta först, kan vara svår att spika utan att den spricker om den bara blir 1-2cm lång.Kläm fast den med hjälp av den längre biten lägg sättlim/smältlim bakom.
Använder man färdigmålade foder brukar man inte gira utan göra en sk Stockholmsgir.
Ska man däremot platsmåla foder och karmar ska det giras, blir klart snyggast och ser mer färdigt ut.
Vid girning krävs att listerna är riktigt torra annars blir inte giren tät på sikt hur väl du än snickrar./MLj
AnneFi
Kan gå att limma särskilt i en hall där du kan spänna mot motsatta sidan annars är spikplugg ett alternativ.
Längsgående skarv kan man gira exvis 45 grader då syns den minst.En nyfilad,tättandad sågklinga är nödvändigt när man sätter färdigmålad list+ en flaska med bättringsfärg/MLj
Börja med foder runt karm dessa måste du spika dra in dom på karmen 10-12mm, börja med överbiten utan att gira, är golvet i våg blir sidobitarna lika långa låt dom passera överbiten så att inget ändträ blir synligt.
Kan gå att limma särskilt i en hall där du kan spänna mot motsatta sidan annars är spikplugg ett alternativ.
Längsgående skarv kan man gira exvis 45 grader då syns den minst.En nyfilad,tättandad sågklinga är nödvändigt när man sätter färdigmålad list+ en flaska med bättringsfärg/MLj
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Putsad vägg...vad är väggarna murade med? Leca o lättbetong går bra att spika i om n använder klippspik.