Hejsan alla.
Någon som har tips om var man kan finna ytterdörr med mått 9*18 någonstans..Verkar vara svårt o finna.Hittade en tråd från 2004 om fler söm sökte o då fanns en firma i Sthlm tror jag det var,men verkar inte finna kvar?men tips mottages,
Tack på förhand
Thomas

Redigerat:
Vet inte vad du menar, men dörr och fönster anges i Bredd x Höjd BH måttet är för din del är troligen modul mått 9x18 och det är nog ingen som har det på lager.

Det kostar mellan 3-5 tusen att specialbeställa ett sådant mått (det är specialmått på höjden)
Och då kan du beställa exakt som du vill ha den i höjd.
Går det inte att på ett någorlunda enkelt sätt att öka höjden i dörrhålet så kan det bli billigare än att specialbeställa dörren ?

Innerdörrar brukar man ju kapa för att justera höjden, borde inte det även gå för ytterdörren?

Många ytterdörrar har ihoplimmade och ihopskruvade karmar, dessutom är de tappade/frästa där botten/topp stycke möter sidostyckena. Det är dessutom plåtar i dörrbladet.
Handtaget kan oxå hamna lite konstigt , dvs långt ner som på en handikappanpassad dörr.
Inget man skall ge sig på i första taget.

verktygsgurun skrev:
Många ytterdörrar har ihoplimmade och ihopskruvade karmar, dessutom är de tappade/frästa där botten/topp stycke möter sidostyckena. Det är dessutom plåtar i dörrbladet.
Handtaget kan oxå hamna lite konstigt , dvs långt ner som på en handikappanpassad dörr.
Inget man skall ge sig på i första taget.
Men inget mission impossible...
Kapar man bara i överkant så stämmer trycke o gångjärn. Att ta ner karmarna låter inte speciellt svårt.

Däremot är ju ytterdörren lite mer robust än vad en innerdörr är. När det gäller plåtar så vet jag inte om dessa även ligger på den övre delen, i dörrarna jag rev bort för några år sedan fanns dom bara i undre delen. Men med rätt sågklinga så ska det nog funka o kapa, vi pratar ju inte pansarplåt direkt :)

Oki tack alla för snabba svar. De e ju f*n att de inte ska finnas. Men man får
Fundera som ni skrev o kanske kapa en dörr?

Vad ska du ha dörren till? Vilken typ av vägg ska den sitta i? Det finns varmföråds dörrar i den storlek du vill ha.

Hejsan alla.
Tack för snabba svar o tips. Har hittat en firma. Bostadens dörr o fönster som har måttet.
Tack än en gång för tipsen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.