17 692 läst ·
28 svar
18k läst
28 svar
Velux takfönster är offerten rimlig?
Du verkar missnöjd innan du ens har beställt jobbet så jag tycker du ska fråga fler företag så att du är säker på att prisbilden stämmer.Nikki73 skrev:De sa att det skulle ta ca två dagar, snarare mindre än mer! Det innebär att de har en timpenning på 562 kr vilket för mig låter mycket! De har lagt på en avgift på 5% på fönsterna för att de köper dem! Vi bor på en vanlig villagata utan några konstigheter en standardbytning alltså förutom att hålet där fönstert ska sitta kommer göras ca 5-10 cm större!
Vad dom tar i timmen kan du ju tycka vad du vill om, du kan ju alltid välja att inte anlita dom?
RobZombie!
Vilken tråkig översittarton du har! Jag frågar här inne för att jag har frågor jag undrar över! Jag har aldrig anlitat någon som bytar fönster och jag tycker att det låter lite väl dyrt ja! Jag väntar på fler Offerter men det är så klart inte alltid att priset speglar hur man sköter jobbet! Men i detta fallet känns
Firman okej men jag måste väl kunna ha en åsikt om priset? Sen staten införde rotavdraget har det blivit dyrare att använda sig av hantverkare det var väl ändå inte meningen med Rot!
Vilken tråkig översittarton du har! Jag frågar här inne för att jag har frågor jag undrar över! Jag har aldrig anlitat någon som bytar fönster och jag tycker att det låter lite väl dyrt ja! Jag väntar på fler Offerter men det är så klart inte alltid att priset speglar hur man sköter jobbet! Men i detta fallet känns
Firman okej men jag måste väl kunna ha en åsikt om priset? Sen staten införde rotavdraget har det blivit dyrare att använda sig av hantverkare det var väl ändå inte meningen med Rot!
@cederbusch: Jag skrev två dagar och tre timmar....
Har ingen lust att i nuläget lägga ut detta! Jag har bara fått höra att normalt pris ligger på runt 400 kr i timmen och att det förväntas ta 1.5-2 dagar! Då blir 18000 en hög timpenning! Men måna företag har idag höjt priserna på bekostnad av Rotbidraget! Som jag skrivit innan så känns företaget seriöst men arbetskostnaden för hög!
400 kronor i timmen får du ingen snickare för. 450-550 är mer närmre sanningen.
Ett fast pris är tryggt för kunden men det är nästan alltid högre än rörligt. Det är precis som en bankränta. Har man en snickare som man anlitat tidigare eller på annat sätt kan lita på är löpande räkning billigast. Vill man ha fast pris får man ta in flera offerter och jämföra.
En van montör monterar ett takfönster med utvändig och invändig anslutning på en dag på ett tak med takpannor. Då är de två man som monterar.
Ett fast pris är tryggt för kunden men det är nästan alltid högre än rörligt. Det är precis som en bankränta. Har man en snickare som man anlitat tidigare eller på annat sätt kan lita på är löpande räkning billigast. Vill man ha fast pris får man ta in flera offerter och jämföra.
En van montör monterar ett takfönster med utvändig och invändig anslutning på en dag på ett tak med takpannor. Då är de två man som monterar.
Fast med färdig smyg från Velux borde det invändiga arbetet gå fortare eller?verktygsgurun skrev:400 kronor i timmen får du ingen snickare för. 450-550 är mer närmre sanningen.
Angående den färdiga smygen! Så vet vi inte om den kommer att passa då vi kommer sätta upp en vägg, ska prata med snickaren om det. I badrummet var det ju inte så bra med den färdiga smygen så där får vi hitta en lösning! Alternativet är att vi specialbeställer ett fönster men får då inte Everfinish ytan som vi vill ha. Dessutom så är den byggda smygen idag lite felbyggd för att luften ska cirkulera på rutan så det blir ökad kondens på fönstert men det borde ju inte vara så svårt för dem att ändra på smygen?! Den ska ju vara horisontell uppe OBH vertikal nere om jag inte förstått det fel?
Inte meningen att ha någon översittarton.Nikki73 skrev:RobZombie!
Men jag tycker det är märkligt att du är missnöjd med priserna du fått för att din åsikt är att det borde vara billigare?
Det är väl fritt för företag att själv sätta priset? Vill dom ta 3000:-/tim så är det väl upp till dom?
Att begära in fast pris och sen sitta och själv räkna ut vad arbete vs. material kostar och sitta och reta sig på det förstår jag inte alls. Då går man väl vidare med någon annan? Alternativt köper fönsterna själv och köper löpande timmar (eller monterar själv)?
Sen undrar jag vad du har för underlag för att påstå att hantverkare blivit dyrare pga ROT?
Inga byggföretag som jag sammarbetar med (6-7st småfirmor) har höjt sina timpriser pga av ROT.
Däremot har fackföreningarna förhandlat fram arbetstidsförkortningar och generella löneökningar och sen har drivmedelskostnader och skatt på bilar (försäkringen) ökat ganska mycket på kort tid och dessa utgifter har dom flesta fått kompensera för genom ökade timpriser. Men det har inget med ROT att göra.
Lite OT men kan det inte vara så att ett jobb som innan ROT tog 10 timmar a 500 kr att göra nu justeras upp så att man tar betalt för 15 timmar men samma timpris? Dvs man har inte höjt priset säger man, men kunden märker inget för 3750 kr är ändå billigare än 5000 kr.
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Man kan tycka vad man vill om priser men om man vill ha en Velux-certifierad installatör i Sthlm så kostar det ca. 10.000 per fönster i montage och då med tio års garanti på montaget. Den frågan har jag nämligen utrett.
Angående priser så kan man också konstatera att Velux själva inte direkt är ett lågprisföretag. Men dom är ju helt dominerande och det finns ju inga bättra takfönster eller andra alternativ. Dessutom har Velux aldrig rabatter eller kampanjer. Jag grinade till mig fri frakt när jag köpte fyra fönster i koppar för 60 tusen.
Jag skulle inte välja den färdiga smygen. Den känns plastig och många gånger krävs en del latex för att få det bra och snyggt om montaget inte görs spikrakt och om innertaket inte är helt rakt. Gipssmygar är mitt tips. Särskilt om man har gipsat innertak i övrigt. Däremot är plastkragen som följer med Velux smart, den funkar i vinklarna och man trycker in den med "pluppar" i ett spår i takfönstren med hjälp av en medföljande Velux-blyertspenna med ett speciellt plastfäste (den blyertspennan torde ha kostat mer än en antik Mont Blanc).
Angående priser så kan man också konstatera att Velux själva inte direkt är ett lågprisföretag. Men dom är ju helt dominerande och det finns ju inga bättra takfönster eller andra alternativ. Dessutom har Velux aldrig rabatter eller kampanjer. Jag grinade till mig fri frakt när jag köpte fyra fönster i koppar för 60 tusen.
Jag skulle inte välja den färdiga smygen. Den känns plastig och många gånger krävs en del latex för att få det bra och snyggt om montaget inte görs spikrakt och om innertaket inte är helt rakt. Gipssmygar är mitt tips. Särskilt om man har gipsat innertak i övrigt. Däremot är plastkragen som följer med Velux smart, den funkar i vinklarna och man trycker in den med "pluppar" i ett spår i takfönstren med hjälp av en medföljande Velux-blyertspenna med ett speciellt plastfäste (den blyertspennan torde ha kostat mer än en antik Mont Blanc).
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Mörkläggningsgardin till Velux takfönster - Göteborg
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Återanvända plåtar till Velux takfönster
Fönster & Dörrar -
Har fler problem med sina elstyrda (sol) Velux takfönster och jalusier?
Fönster & Dörrar -
Demontera rullgardinsfunktionen på Velux takfönster?
Fönster & Dörrar -
Byte av Velux takfönster med garanti?
Fönster & Dörrar