Jag ska måla/underhålla mina fönster. Någon gång har fönstrens bytts ut från englas till tvåglas med helt ny karm som sattes i den gamla karmen. Över skarven mellan karmarna sitter en täcklist. Istället för att lägga energi på att skrapa denna så tänkte jag ta bort täcklisten och sätta en ny. Spar mycket arbete. Se bild
Frågan är vad för list jag ska sätta istället? Går jag in på en bygghandel så har de bara snabbvuxen gles furu som känns som den ska ruttna inom några år. Vad ska jag sätta? Kanske köpa tjärnvirke och såga själv eller be ett snickeri hyvla till lister åt mig?
Har ingen erfarenhet av fönsterrenovering, tar gärna emot tips på vad för virke som bör användas för lång livslängd
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Frågan är vad för list jag ska sätta istället? Går jag in på en bygghandel så har de bara snabbvuxen gles furu som känns som den ska ruttna inom några år. Vad ska jag sätta? Kanske köpa tjärnvirke och såga själv eller be ett snickeri hyvla till lister åt mig?
Har ingen erfarenhet av fönsterrenovering, tar gärna emot tips på vad för virke som bör användas för lång livslängd
Köp planhyvlad furu hos en större bygghandel. Den är kvistfri och av bra kvalitet. Jämför lite olika lister och köp den som har tätast årsringar. Ytbehandlingen och det löpande underhållet är viktigare än virkeskvalitén i detta fallet. Låt båda ändträna stå i olja över natten, grundmåla och slutstryk listen 2 gånger på alla sidor så har du maximalt skydd.
Tack för svaret. Tyvärr är det så att underhåll av målning och då speciellt på pilliga små ytor som fönster och spegeldörrar är det tråkigaste jag vet. Därav att jag vill ha det så underhållfritt/långtid mellan underhållen som möjligt. Jag får se om jag kan hitta en tätvuxen furu och såga upp själv för min erfarenhet av lister är att de är av sämre kvalité avsedda för inomhusbruk.Helioz skrev:
Sen ska jag givetvis göra som du säger och se till att de är väl oljade/målade när de sätts upp.
Man vill att det skall hålla länge. Vad tror ni om teorin att på ny tätvuxen fur sitter färgen bättre om man helt avstår från att olja innan målning? Jag har prövat och tycker att den stämmer.Tompa01 skrev:
Redigerat:
Klicka här för att svara