4 151 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Hur gör jag när fönster inte kan stängas. Hyvla?
Har några små fönster på garaget som krockar med sin tillhörande karm.
Testade att dra åt skruvarna till gångjärnen men räckte inte, tar i nertill.
Innan jag börjar hyvla sönder dom så är det kanske smart att fråga er först.
(och nej jag har inte målat färdigt, men ja jag hatar att måla då jag har noll tålamod med färg.)
Visa bilaga 65136
Testade att dra åt skruvarna till gångjärnen men räckte inte, tar i nertill.
Innan jag börjar hyvla sönder dom så är det kanske smart att fråga er först.
(och nej jag har inte målat färdigt, men ja jag hatar att måla då jag har noll tålamod med färg.)
Visa bilaga 65136
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
En anledning till att fönsterbågen inte "får plats" i karmen kan vara ROST.
Om gångjärnen går trögt p.g.av rost bänds de ut lite grand, och bågen tar i vid stängning.
Ta av bågarna, gör helst rent gångjärnstapparna med smärgelduk, på med fett,
och återmontera fönsterbågarna.
Så kommer det att gå fint att stänga fönstren igen.
Det jobbigaste är nog att få loss fönsterbågarna.
Det gäller att lirka fram och tillbaka med lite tryck sidvägs åt rätt håll.
Om gångjärnen går trögt p.g.av rost bänds de ut lite grand, och bågen tar i vid stängning.
Ta av bågarna, gör helst rent gångjärnstapparna med smärgelduk, på med fett,
och återmontera fönsterbågarna.
Så kommer det att gå fint att stänga fönstren igen.
Det jobbigaste är nog att få loss fönsterbågarna.
Det gäller att lirka fram och tillbaka med lite tryck sidvägs åt rätt håll.
Kommer inte åt att knäcka, men funderar på byta ut dom mot nya nu när skruvarna till min förvåning var fina.
Fönsterna har nog knappt varit öppna på 30år och jag fick "slå" loss dom till öppen läge.
smörjelduk osv lät ju lite humanare att inleda med, även om jag gilla snabba lösningar. =)
Fönsterna har nog knappt varit öppna på 30år och jag fick "slå" loss dom till öppen läge.
smörjelduk osv lät ju lite humanare att inleda med, även om jag gilla snabba lösningar. =)
På nästan alla överkantshängda fönster behövs det en förankringskruv uppåt.
Byt ut en skruv på varje gångjärn med en skruv som är 5x90 dra skruven genom gångjärnet genom karmen och upp i regeln ovan fönstret.
Dra skruven hårt, detta tvingar överstycket lite uppåt vilket gör att bågen inte tar i bottenstycket.
Hjälper inte detta så får man bocka gångjärnet lite och till sist hyvla.
Byt ut en skruv på varje gångjärn med en skruv som är 5x90 dra skruven genom gångjärnet genom karmen och upp i regeln ovan fönstret.
Dra skruven hårt, detta tvingar överstycket lite uppåt vilket gör att bågen inte tar i bottenstycket.
Hjälper inte detta så får man bocka gångjärnet lite och till sist hyvla.
Kallar det förankringskruv, nej det är ingen speciell skruv bara den är tillräckligt lång så den går igenom karm och in i regeln. Sen är det bra om skallen är lika stor som den skuv som sitter i gångjärnet nu.
Klicka här för att svara