Hej,

Vi har en nybyggnation av takkupa på G. Fönstren är på väg, och just nu är det igenplastade hål. Väggen är ju rässtså tjock. Vi hade tänkt ha delvis inbyggd träfönsterbräda. Men nu har vi börjat fundera....det skall dit fransk balkongdörr o fönster. Hur bestämmer man dupet att placera dem på? Finns det någon generell regel?

...eller kan man fixa alla typer av djup med lister, ev plåtetaljer o panel på utsida?
:x

Hur sitter fönstren på övriga huset?

De är inte ens av samma typ. Vi planerar att byta alla fönster inom 5 år, de vi har sitter dock längst in mot insidan....fast takkupan har ingen kontakt med några gamla fönster. Vi tror inte det skulle se konstigt ut utifrån heller, mest då det tex kommer bli en fransk balkong.

Man ska sätta dom på *varma" delen egentligen, alltså mer inåt än utåt eftersom det ger mer skydd. Men jag tycker du ska sätta det som du tycker passar bäst. Vill du ha stor fönsterbräda sätt dom längst ut. Det gjorde vi.

Jag har försökt surfa runt och min slutsats av det är att djupet bestäms av smaken.......bara det ser snyggt ut. Kan det stämma? Det finns inga generella mått....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.