T
tommy67: Är väldigt nöjd över fönsterna och trevlig personal!
1 svar · 2,1k läst
AXS
AXS: Sätt en säkerhetskedja som brukar sitta på dörrar. Eller: http://www.laskompaniet.se/sakerhetssparr-barnsaker-modell/892-0
1 svar · 1,4k läst
cederbusch
cederbusch: Jättesvårt att svara på utan bild på sagda badrum. Att det är ett badrum påverkar inte vilken hängning du ska välja, utan snarare hur du vill använda fönstret och vart det är placerat. Jag monterade ett pivåhängt takfönster från Velux själv. Tydliga medföljande instruktioner hur man ska göra (finns ju youtube också) och alla delar man behöver finns med. Tog mig kanske en dag
1 svar · 1,3k läst
A
Avemo: Det finns film som delvis reflekterar ljus som under vissa omständigheter fungerar så som du vill. Det finns dock två problem. Det ena är att den släpper igenom mindre ljus. Det andra är att det är ljusförhållandena som avgör åt vilket håll man ser. Är det dagsljus ser man ut men inte in. Är det mörkt ute och tänt inne ser man in men inte ut. Erik
7 svar · 17,1k läst
H
Himmapularen: Biltemas Brakeclean fungerar utmärkt att rengöra lås med. Billigare än "märkesprodukterna".
15 svar · 52,4k läst
prototypen
prototypen: Utsidan av karmvirket är väl inte målad? Och färg är inte helt fukttät. Protte
1 svar · 3,3k läst
E
Egnahemsägare: Hur fixar man det?
0 svar · 2,7k läst
bonnier
bonnier: Allt var i ett stycke visade det sig. Karmen lyckligt förlöst från väggen men fortsatt arbete hindrades pga. jag skar mig på en förbenad plåtskena på fönstret :mad:
3 svar · 2,0k läst
·
K
kattjaevel: Undrar hur mycket du tjänar på energiglas. I vilket fall som helst brukar jag fräsa ner kittfalsen till lämpligt djup. Då måste man ha koll så att blir tillräckligt med material kvar.
2 svar · 3,2k läst
Krillew
Krillew: Hej! Håller på och bygger en veranda jag skall ha en 1200 pardörr och 10st 7x14 fönster Jag har vanlig träspröjs på huset men jag funderar på att köpa fönster utan spröjs plocka bort ytterglaset och sätta blylist och sen sätta tillbaka glaset blyat. Kan man göra så??? Jag har aldrig satt blylist på ett fönster är det nån som kan berätta lite...
0 svar · 1,4k läst
B
badtastex: För min del är det vridfönster så det behövs inte något marginal.
4 svar · 3,4k läst
M
morion: borde väl inte va skitsvårt byta en träbit men lite pickligt o ja har sjukt mkt o göra så att lägga tid på en sån sak e man väl inte jättesugen på, det tar tid att renovera fönster ändå :)
3 svar · 4,9k läst
·
V
verktygsgurun: Skum är bara diffusionstätt om det är obearbetat. Dvs man kan ej skära bort skummet om det blivit för mycket. Det blir "öppna" celler i skummet om man skär i det.
6 svar · 2,6k läst
D
dosken: Sant, öppningen blev dock i minsta laget och tappar då 4 cm i bredd. Men jag gör nog enligt ditt förslag ändå. Kan tänka mig att dörren kommer bli rätt tung så bara bra med lite smalare...så länge man kan ta sig in ;)
2 svar · 3,3k läst
Stefan Bengtsson
Stefan Bengtsson: Det måste komma åt att regna på fönstret. Och sen måste även solen komma åt att skina på fönstret. Sen kan man inte påstå att det kommer att se nyputsat ut. Det blir en kemisk reaktion (eller kanske biologisk, med tanke på namnet) som löser upp smutsen så att den rinner av vid nästa regnskur. Men rent blir det inte. Jag har erfarenhet av sånt glas på min arbetsplats, och vill
2 svar · 3,3k läst
G
Gri11en: jag vill oxå hitta den lösningen för vårt biorum! nån som kan tipsa?
5 svar · 5,8k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: När jag ritade vårt hus som skulle påminna om 1920-1930-tal, mätte jag upp ett antal hus vi gillade i Västergötland och Bohuslän för får en hint om proportioner. De var uteslutande 11x14 vid 2:0 spröjs. Varje glasruta var kvadratisk runt 36x36cm. Höjd från golv till bröst var runt 72-73 cm vilket är normal bordshöjd. Ett uppsättning fönster och fönsterdörrar från RM blev 6x10,
3 svar · 5,5k läst
S
Snowball: Tack, det där var en intressant tråd.
2 svar · 5,8k läst
B
blakkdukk: Du kan hitta flera monteringsexempel på youtube. De vita plastdetaljerna är antagligen för att täcka dräneringshål samt beslagen. Den bruna stora listen ser ut en transportlist. Den vill du antagligen ta bort om du inte tagit i för kung och fosterland när fönstergluggen dimensionerades ;-) Sent from my HTC Desire using Byggahus
2 svar · 2,9k läst
·
S
stella.luna: Jag gjorde som tipsats om och mailade Skatteverket, klistrar in deras svar ifall att någon annan är intresserad: " Hej ja, det kan du göra. Det är mellanskilnaden på vad du betalade för säkerhetsdörren och vad det skulle kostat att köpa en lika dan dörr som nu bytats som är avdragsgill som en förbättring." Förutom att de kanske ska göra stavningskontroll innan de skickar sina svar
2 svar · 8,1k läst
B
Bubblaren: Jag övervägde Norlux i vintras när vi skulle byta 3 fönster (2 normalstora och ett litet vindsfönster). Efter ROT ville de ha ca 32000 totalt. Efter att pratat med en bekant som är snickare tyckte han att de högg till så det stänkte om det. Vi köpte H-fönster Lysekilsfönster istället. Vi bestämde oss för att byta ytterligare ett fönster (3+1) Efter rot gick det på 22000:- Jag var
5 svar · 6,8k läst
V
verktygsgurun: Att skummet spricker är bara snack från arga snickaren, visst han är duktig men han har inte rätt i allt. Har bytt skummade fönster i ca 10 hus som byggdes -79 (ja skum fanns redan då) inga sprickor där inte ! Och ja det är mycket vanligt att karmar deformeras av felaktigt skummande har sett det hundratals gånger och lyckats med det själv också ett antal gånger. Nuförtiden kör jag
15 svar · 13,0k läst
·
B
bonnen: Minst tre gångjärn per dörr skulle jag ha, denna sorten http://www.habo.com/web/Gangjarn/Habo_SE/C_Dorr_och_port/Gangjarn/Hakgangjarn_212B_600-1000_mm-470.aspx 1 meters varianten
3 svar · 3,4k läst
Snailman
Snailman: Traryd var och fixade det, så slapp försöka göra det själv, plus i kanten för Traryd alltså... Alulisten på sidorna var i två delar vilket jag inte sett, så hade jag försökt själv så hade jag nog gjort fel...
10 svar · 11,9k läst
S
smurfen72: Var nått år sen jag monterade liknande dörrar men har för mig att man nitade från båda håll men kan ha varit annat fabrikat av liknande utförande.
21 svar · 10,0k läst
·
C
camaro1969: hej! jag har beställt 2 dörrar som är 210x80 i samma stil på bauhaus samt karmar till dessa och även karmen till den som är 200x70 dessa beställde ja i juli när det var fraktfritt med bauhauskortet... de hade inte dörren som är 200x70 därför tänkte jag beställa den hos byggmax men med min tur så gick ju inte det...
15 svar · 3,0k läst
·
slacker
slacker: Du kommer säkert att få dit fodret så pass bra att dina 5 millimeter blir ännu mindre - Dvs, om du spikar fast fodret i karm och vägg och står ut med att det har lite vinkel/vridning så tar du den lilla springan med latex fog precis som vojma säger..
2 svar · 887 läst
T
tjena: sitter här och kollar på en ny altandörr den gamla har glas halva resten masonit...med kanske 2cm isolering mellan.. trodde den sortens dörr hade ur dåligt u värde...mot en dörr med glas hela dörren.. var samma u värde på dessa nya dörrar...är det nån sorts super isolering i dessa ? borde ju vara lätt att göra inbrott genom att sparka in masoniten...tyvärr
0 svar · 1,3k läst
K
Kaboj: Svara på en äldre tråd. Fick be en snickar tillverka en tröskel med exakt mått. Blev nöjd med resultatet. Jag limmade dit den. Synliga skruvar är inget snyggt enligt min uppfattning.
27 svar · 65,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.