10 935 läst ·
9 svar
11k läst
9 svar
Kondens i gamla fönster
Halloj,
Jag har gamla höga ståtliga fönster i bra skick. 1-glas + innerfönster. Idag är de hermetiskt tillslutna utåt och innerfönstret totalt otätat. Problemet är att det bildas kondens på ytterfönstret höst och vår och jag tycker inte om att vatten rinner ner och lägger sig mellan fönsterna.
Är det verkligen rätt att det ska vara som beskrivet ovan. Har fått olika råd från olika hobbyfixare om vilken del som ska vara tätast osv. är det någon fönstervetare här som har ett bra svar?
Jag har gamla höga ståtliga fönster i bra skick. 1-glas + innerfönster. Idag är de hermetiskt tillslutna utåt och innerfönstret totalt otätat. Problemet är att det bildas kondens på ytterfönstret höst och vår och jag tycker inte om att vatten rinner ner och lägger sig mellan fönsterna.
Är det verkligen rätt att det ska vara som beskrivet ovan. Har fått olika råd från olika hobbyfixare om vilken del som ska vara tätast osv. är det någon fönstervetare här som har ett bra svar?
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Stora boken om byggnadsvård
Den ultimata boken om byggnadsvård
429 kr inkl moms
Läs mer
Ytterrutan skall inte vara hermetiskt tillslutet, där måste luften kunna ventileras. Innerfönstret däremot skall vara så tät som möjligt för att hindra att varm inneluft slinker ut och kondenserar på ytterrutan. SÅ har jag förstått det 
Kan bara hålla med bonnier. Uteluften ska mer eller mindre obehindrat kunna cirkulera mellan rutorna. Det ska vara lufttätt mellan innefönstrets fönsterbåge och fönsterkarmen. Om det är otätt mellan rumsluften och luften mellan rutorna så får man kondens mellan rutorna.
Det är problemet med 2-glasfönster. Själv har jag tätningslist på "långsidorna" på den yttre bågen. Har försökt med dammlist på "kortsidorna" men det brukar oftast resultera i kondens mellan rutorna.
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Som jag minns det hade vi vanlig tätningslist på förnstret, en rulle fönstervadd mellan fönstren, innanfönstret med klisterremsor i papper. Vissa hade en skål med lite kons svavelsyra för att ta hand om fukten. (OBS farligt!) Kanske bättre med blågel som ligger i vissa förpackningar?
Precis som det står ovan ska ytterrutan inte tätas men innerbågen ska vara helt tät. Beroende på hur stora glipor man har mellan ytterbåge och karm kan det som Bonnier skriver behövas någon tätning för att det inte ska dra för mycket.
Inne mellan bågarna rullar man fönstervadd. Denna tätar vist drag samt tar åt sig av fukten om jag förståt rätt. Har man ändå problem med kondens kan man stoppa en rullad tidning eller bitar av tegel inne i vadden då detta tar upp ytterligare med fukt.
Inne mellan bågarna rullar man fönstervadd. Denna tätar vist drag samt tar åt sig av fukten om jag förståt rätt. Har man ändå problem med kondens kan man stoppa en rullad tidning eller bitar av tegel inne i vadden då detta tar upp ytterligare med fukt.
Nu vill jag inte plocka ner ytterfönsterna förrän det blivit lite varmare, det är liksom någon tidigare ägare som fogat dem?? Borde jag borra upp ventilatiionshål så länge, eller kan jag avvakta och se, fuktan har blött upp färgen nedtill men inta skadat träet nämnvärt.
Nej du behöver inte göra det nu. Det är ju inte så lång tid ändå tills det är varmare nu och färgen skyddar ett tag. Om innerfönstren är lösa så du kan plocka ut dem kan du ju alltid lägga in nåt som drar till sig fukten men annars vänta och gör allt när du kan ta ur fönstren.
Vad rekommenderar ni för list emellan fönstren för att hålla spindlarna borta? Har extremt mycket spindelväv mellan våra fönster. Räcker dammlist?
Klicka här för att svara
