Fönster & Dörrar
Storalyan: Vi har precis fått det gjort (Gbg) + att de bytte ut ett av de två glasen till energiglas, nya hakar o dyligt , målning av karmar 42000 efter rot. Vi har 20 fönster i varierande storlek. Blev som nya :-)
Suhagg: [citat] Jag köpte hos en Bolist butik. Har inte hunnit testmontera någon dörr ännu men släden är jag nöjd med. Känns tyst och bra.
xenon: Vad bra att det löste sig! Om du har cylindrar från in och utsida samt vred så har du redan ett Assa 2000 paket, men föregångaren utan hakregel. Jag jobbar som låssmed och jag skulle inte byta ut kistan mot en 2002 Evo om jag vore dig, de nya kistorna har mycket klenare hake samt har en förmåga att strula ordentligt. Visst, de kanske kan kroka tag i slutblecket och hålla emot lite men
Rooney: Hej Hans Vi har tagit kontakt med flera företag, bland de mest intressanta är Termoplus, LBTM, DX Gruppen, G:son Byggservice, Kaerrman samt Heral. Termoplus var bland de som vi tyckte var bland de bästa. De har Ideal 4000 Round Line och den är bara 114 mm om jag minns rätt (för öppningsbart fönster) så glasytan blir relativt stor med den profilen. Det är en ganska vanlig profil så det
Stefan Bengtsson: Kolla hos någon annan persiennfirma.
jhanbe: [citat] Det tror jag inte, har i alla fall inte märkt av det själv.
Nimajneb: Som larssaman skriver, ring din närmaste plåtis och avtala en tid. Han klipper o bockar till dina plåtar medans du väntar.
Amrich: [citat] Har kikat lite nu. Det verkar vara karmen som spökar mest. Jag justerade slutblecket och i några av karmskruvarna så blev det inte helt bra men godkänt! Vissa karmskruvar drar inte alls.. Precis som om det inte finns något alls bakom karmen. Provade även att byta till längre karmskruv utan resultat. Jag vet inte vad det är för klåpare som satt in den här dörren. :) Men nu är
pbengtsson: Fick du något pris från velfac? Lite nyfiken hur de står sig prismässigt idag då jag ev funderar på att använda dem till ett bygge.
corre: Bläckfiskrep! (Gummilina kallar båtägarna det) om handtaget.
evertb: I den firma jag jobbar gör vi så här; lägger ut gångar med skyddspapp + papp under de fönster/dörrar vi skall arbeta med. Plast är för tunt-det är lätt att trampa igenom gruskorn. För att inte åsamka skador skär vi rent runt foder inne. Kapar alla spikar med tigersåg. Bytte för en månad sedan 9 fönster och 2 dörrar. Den enda skada som uppstod var att tigersågen gick lite snett
thomas33: Tvärtom. Du stänger av strömmen och glaset blir mjölkfärgat. http://www.sscgroup.se/produkter/glaspartier/sortiment/Privalite/ Tyvärr i nuläget väldigt dyrt.
mycke_nu: Gillar ditt förslag Raukman, ska kika på det. :thumbup:
Hålta: Finns det utåtgående PVC fönster med bra u-värde? Hittar enbart inåtgående ....
KnockOnWood: [citat] Skall naturligtvis vara tvärt om: Glasmått fasta fönster: 910 x 1110 Glasmått dreh/kipp fönster: 840 x 1020 Ursäkta att jag rörde till det!
Helioz: Har köpt både deras fasta och öppningsbara träfönster och är mycket nöjd fortfarande efter flera år, inga färgsläpp eller kärvande mekanismer.
Tornhill 2: Hejsan. Jag skall ha inneboende i uthuset i vinter och för att de inte skall frysa ändan av sig, så måste det till lite isolering. Förutsättningar: Huset är ett tegelhus i 1 1/2 stens tegel, murat med kalkbruk, dvs troligen minst femtio, men troligen inte mer än 150 år gammalt. Storlek 27m2. Fönstren är englas gjutjärnsfönster med relativt stora springor till de öppningsbara
ribban79: Jaha! tack för idéer och tips. Facit blev såhär: 2 av de gamla karmskruvarna kom jag inte åt att få ut eller såga av så jag testade att borra upp 3 nya hål på varje sida av karmen (med en karmskruvsborr från Clas Ohlsson). När jag gjort de nya hålen märktes det verkligen hur "uppkörda" de gamla hålen var, måste ha skiljt 2-3 mm i storlek. De gamla karmskruvarna som satt kvar
k_anka: Ytterdörren som kom med när vi köpte huset har nog tio år på nacken. Det är en vanlig ytterdörr a´la byggvaruhus utan något märke från tillverkaren. Troligen var den ganska billig men den är tät, bra isolerad och såväl utvändigt som invändigt är allt nymålat vilket inte gör att det känns jobbigt att byta dörr. Dock börjar den se allt för matt och smutsig ut efter alla år.
Rooney: Vi ska snart byta våra fönster och har bestämt oss för PVC-fönster. Att hitta de bästa profilerna är ju en djungel. Vi har bland annat tittat på Aluplast IDEAL 4000, Salamander Streamline, VEKA Perfectline, KBE Greenline och GEALAN 8000 Trend. Några framhäver att deras profiler är av så kallad klass-A. Hur stor vikt ska man lägga i det? Märker man skillnad om 15-20 år tror ni om
Jante: Går också att använda en cirkelsåg för att såga ur en fals. //Jantes
badtastex: Det löste sig med fogsvans och enklare demontering av karmen till vindsdörren. Återstår bara att återställa allting... ;)
camli: Ringde till sist till Tanumsfönster jag med, och fick samma svar som Ö-byggarn, det krävs två cylindrar, annars är inte låsningen godkänd. Så dubbla cylindrar är vad som nu är på plats. Att tillverka en likadan cylinder som en man redan har ska inte vara några problem. Jag fick 4 likadana tillverkade av ett företag här i trakten och det var bara att komma tillbaka för att tillverka
hempularen: Användare nordi84 (Som tydligen medvetet gjort sin ID lik trådskaparens) skrev tidigt i den här tråden med gott omdömme åt firman. Det har gått att spåra den personen till firman.
verktygsgurun: [citat] Slå på en 20mm bräda på karmen som är lika djup som karmen dvs 105 mm eller 113mm beroende på om det är alu eller trä. Eller så drevar du bara utrymmet.
joeljoel: Hej Jag ska renovera ett ganska stort hus med många fönster ca 150 st. Om det är någon som har bra och billiga kontakter på hantverkare. Helst hantverkare från baltikum. Maila mig gärna MVH Joel Fange73@hotmail.com
Matti_75: Dra åt skruven som syns när du tittar på gångjärnet uppifrån så stannar dörren.
verktygsgurun: Lindabs 087 mörkgrå är väldigt lik. Jag byter mycket fönster och använder alltid den till sp's mörkgråa fönster. Lindabs plåt har RAL7011.
v_skogh: Ja, de är skitläckra. Ta kontakt med Bygg-In i Limmared så lär du få all information du vill. http://www.bolist.se/limmared/sv-se/hem.aspx