Tänker, funderar och ritar på att bygga uterum till vår Norrbottensgård. Ett sådant uterum skulle jag aldrig kunna tänka mig bygga helt enligt uterumstillverkarnas katalogförslag, utan man måste hitta en stil som kan tänkas passa huset. Kulturhistoriskt är det naturligtvis fel ändå, men jag vill ha en stilfullt hus, som fungerar väl, men inte blir ett museum.

Så, jag har sett exempel på några byggen av uterum med gamla utrangerade englasfönster som renoverats upp till vettig standard. Vilket kan skapa en fin "punschverandaliknande" stil på ett uterum. Naturligtvis måste detta kompletteras med öppningarbara fönster, i alla fall i det söderläge jag tänkt bygga, annars pratar vi +30 grader konstant sommartid.

Men vi ritar ganska stort och att hitta en stor mängd likadana fönster verkar inte lätt. Har forumets samlade erfarenheter någon kunskap om en fönstertillverkare som även tillverkar sådant som garanterat inte finns i katalog (ingen sätter ju in englasfönster någonstans nu).Till en vettig peng dessutom. Kanske är jag rent av på jakt efter fönster som "bara" är bågar och glas?

Alla tips mottages tacksamt.

Det är bara att vända sig till ett snickeri det är ju enkla saker att göra, skulle tro att det kostar ca 500:- / båge, förstås beroende på spröjsning ,tex kryssspröjs är tidsödande när det görs för hand.

När jag byggde huset med klassiska spröjsade fönster från RM-fönster, beställde vi även några specialfönster som inte fanns som produkter. Det var 1-glasfönster (karm + båge) som skulle användas som blindfönster. De hade alltså ingen funktion som fönster. Hur som helst så var det bara att "skicka en ritning, så får du ett pris". Att de kan göra rena bågar vet jag. Kan tänka mig att ett flertal andra tillverkare av klassiska fönster kan samma sak.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.