Entrélåset strular, drar jag ut nyckeln en halv mm så går den runt fint men man måste göra det exakt annars är det tvärstopp. Vi vuxna fixar det men barnen klarar inte av det. Nu funderar jag på att byta mellan låsen men cylindrarna är olika, se bild. Typen är ASSA SCD.
Går det att byta "insatserna" med varandra?
Går det att göra något med den cylinder som trilskas?

Och här kommer bilden...
ImageUploadedByTapatalk1358793506.383364.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

AXS
Är det orginalnycklar och orginalcylindrar, eller är någon efterbeställd?

Vi behövde beställa nya nycklar efter att vi skaffat en ny cylinder, dom gamla nycklarna var så slitna/felkopierade att dom inte funkade i nya cylindern, dom nya nycklarna stämmer inte till 100% till dom gamla cylindrarna utan det blir så som du beskriver att man måste ta ut nyckeln pyttelite.

Ja nu när jag har testat runt så är det två cylindrar som skulle behövas bytas. På Låskompaniet står det att de kan göra cylinder efter gammal nyckel om låskoden börjar med OFG eller DFG. På insidan av min cylinder är det bara en bokstav sen bindestreck och två siffror så det verkar dyrt att behöva byta rubbet om man vill ha likalåsning vilket jag nog tycker är ett måste. Ska ringa dem imorgon och kolla. Jag har två originalnycklar där är lite mer siffror stansade men de börjar inte heller med OFG eller DFG dessvärre.

Man kan justera nycklarna för att funka, om man knackar lite precis bakom "tänderna" på nyckeln så sväller godset framåt och man behöver inte dra ut nyckeln. skulle det svälla för mycket får man ta fram filen.
nyckel.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Andreas_H
  • Laddar…
Låter som slitna cylindrar och/eller dåliga nycklar.
Ta med cylindrarna och nycklar till en låssmed, kanske räcker det med en omläggning vilket är billigare än nya.
Svårt att se nyckelprofilen på bilderna med det ser inte ut att vara en standardprofil.
Har ni köpt cylindrarna själva eller kommer dom någon annanstans ifrån och har återanvänts?
Systemcylindrar är nämligen dyrare än standard.
På bilden är det 1st assa 711 cylinder (rund) samt 1st assa 701 (oval).

Redigerat:
Tack för alla tips och idéer! Testade att använda hammaren för att få fram klacken på nycklarna och det hjälpte definitivt. Får ha det så tills vi antingen bytt eller fått fixat till cylindrarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.