Jag införskaffade precis en ny innerdörr men den visade sig vara ca 2mm för lång nedtill.

Vi har en tröskel som är 9mm tjock, funkar det att slipa ner den till 6mm och få en 1mm marginal? Går det att göra med sandpapper eller bör jag köpa/hyra en maskin?

Kapa dörren verkar svårare att få snyggt.

/Johan

Lättast är att kapa dörren med en sänksåg/cirkelsåg men med tillhörande skena.

Eller ta loss tröskeln och hyvla ner den.

Hur är det i ovankant, är det bra där? Är det en ny eller gammal dörr?

Går det inte att justera gångjärnen?

Eller bara ta i lite mer när man stänger dörren första gången..

• Gilla
Carl_Elvis
  • Laddar…
Jag har ingen sänksåg/cirkelsåg + skena tyvärr. Hyvla var en bra ide, det kanske blir lättast.

Det finns lite glapp upptill men tror det är svårt att justera gångjärnen så lite, de sitter fast med 2x2 skruvar i metallbeslag som är nersänkta, både på dörren och karmen.

Om det är en standard innedörr så kan du justera höjden med insexskruvarna som sitter i gångjärnet.

2013-01-13 21.19.41.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är vanliga "snaplås". Jag tror inte höjden går att justera dock.

De går att justera, det finns en insexskruv i botten på gångjärnet.

Nej det finns tyvärr inte, detta är väl nån billighetsvariant. Men bra ide annars. Vet någon om jag kan byta ut gångjärnen mot justerbara och få till 2mm på det viset?

Tror Biltema är biligast på dessa gångjärn, annars så finns det för några extra tior i närmaste bygghandel

Jag skulle hyvla delen av tröskeln som är mot golvet. Elhyveln är guld värd :)

Prova först byta gångjärnen! Det är bara delen som sitter i karmen du behöver byta. De har standardmått så det ska passa vilket du än köper, kom bara ihåg att kolla så de är justerbara :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.