5 273 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
Norlux fönster - spänningen stiger
Medlem
· Blekinge
· 12 291 inlägg
Nu har jag tecknat kontrakt med Norlux på fönsterbyte fast dom ville inte lova något leveransdatum. Dom lovade visserligen men när jag begärde förseningsböter då slogt dom bakut. Konstigt nog är det helt OK med förseningsböter i stora offentliga upphandlingar men som privatkonsument är det omöjligt.
Jag kommer att redovisa här alla steg och mått för att alla ska få se om deras löften håller.
Jag kommer att redovisa här alla steg och mått för att alla ska få se om deras löften håller.
Jag är intresserad av hur många fönster och dörrar det gäller som de skall montera och hur mycket du får betala för monteringen innan ROT.
Medlem
· Blekinge
· 12 291 inlägg
Det gäller totalt 12 enheter, från lilla badrumsfönster till stora grejer mot utsiktshållet. Jag har även valt isättning och fönsterbräder och smygning mm.
Jag vill inte gärna ge ett pris här offentlicht för jag vet att konkurrenterna är väldigt nyfikna och läsa. Priset är en sak, men utförandet är en annan sak.
Idag ringde försäljaren och frågade vilket leveransdatum som var överenskommet. Tydligen var hans dator snodd. Det osar katt!!! Jag uppdaterar här sedan!
Vad gäller valet av NorLux så var det såhär:
Jag avskyr vridfönster som swingar runt horisontellt. De är praktiska och 90% av fönstren i Sverige är sådana. Men för mig måste ett fönster öppnas runt en vertiakl axel. NorLux var de enda som hade både Drehkipp och Sideswing vilka är enligt min smak.
Jag vill inte gärna ge ett pris här offentlicht för jag vet att konkurrenterna är väldigt nyfikna och läsa. Priset är en sak, men utförandet är en annan sak.
Idag ringde försäljaren och frågade vilket leveransdatum som var överenskommet. Tydligen var hans dator snodd. Det osar katt!!! Jag uppdaterar här sedan!
Vad gäller valet av NorLux så var det såhär:
Jag avskyr vridfönster som swingar runt horisontellt. De är praktiska och 90% av fönstren i Sverige är sådana. Men för mig måste ett fönster öppnas runt en vertiakl axel. NorLux var de enda som hade både Drehkipp och Sideswing vilka är enligt min smak.
Det jag vet om Norluxfönster är att de inte tar så mycket betalt för sina fönster, däremot tar de så in i h-e betalt för montaget. Varför gör de så tro? Jo för att maxa rotavdraget !
Rotfusk kallar jag det...
Rotfusk kallar jag det...
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Vi anlitade Norlux förra vintern och i vårt avtal fanns en klausul om prisavdrag vid försening. Det var inget vi tjatade om utan det fanns i deras standardavtal. Det slutade också med att vi drog av några tusen för förseningen.
Medlem
· Blekinge
· 12 291 inlägg
Nu återkom försäljaren och bekräftade den överenskomna leveranstiden. Det blir nog bra.
@Fred: det var konstigt med ditt standardavtal. Hos mig var det självast huvudkontoret som vägrade gå med på en förseningsklausul.
@Fred: det var konstigt med ditt standardavtal. Hos mig var det självast huvudkontoret som vägrade gå med på en förseningsklausul.
Varför skriver man på ett kontrakt om inte lev tiden är inskriven?
Medlem
· Blekinge
· 12 291 inlägg
@ Enk: Håller med dig. Dom måste ändra sig. Om det är OK att garantera leveransdatum med förseningsböter för stora proffsprojekt så måste det bli standard även för konsumentkontrakt. Det är inte försäljarens fel utan huvudkontorets fel.
Måste och måste.......Thomas_Blekinge skrev:
Det har med konkurrens att göra, så länge kunderna köper fönstren ändå så lär dom ju inte lägga på en åtgärd som de facto gör fönstren dyrare.
Medlem
· Blekinge
· 12 291 inlägg
Ja, nu kom verkligen NorLux-fönstren i måndags, t o m innan avtalad tid. Gubbarna har jobbat hela veckan utan avbrott och städat efter sig varje kväll. Jag har inte sett fönstren i dagsljuset ännu (det kommer på helgen) men de gör ett bra intryck så här långt. Vi ser nu mycket mer av omvärlden.
Till helgen kommer funktionsprov och en blick utifrån. Sålänge är vi mycket nöjda.
Till helgen kommer funktionsprov och en blick utifrån. Sålänge är vi mycket nöjda.
Klicka här för att svara