Fönster & Dörrar
hakaner: Fuktigheten inomhus låter ok, så fukten borde inte komma innifrån. Kan låscylinder vara så pass varm att snön nätt och jämt tinar på cylindern, rinner ner på dörren och fryser till is? Isåfall borde detta fenomen enbart uppträda i samband med nederbörd och ungefär samma temperatur som när det inträffat nu...
Roland112: ja det var just sådan jag var ute efter, tack!
Alfredo: Det står nåt i stil med "Varning, dra ut sladden innan kåpan avlägsnas". Den har nog inte fabrikatet "Achtung"...
cecar33: isolde Senior medlem Medlem: May 2005 1 047 inlägg Gillad 25 gånger cecar33 skrev [bild] det är även så som sägs av någon att använda karmhyllsor och skruv är ett betydligt bättre och enklare sätt att montera både dörrar och fönster. isolde skrev Jaså? Verktygsgurun har nämligen skrivit så här om karmhylsor i en annan tråd: [bild] Din regel Nr 1 gäller inte för dig då bara
Enk Projektet: Kolla med ett lokalt snickeri.......
Angelin: Såg nu att det var just M19 TS är ute efter, problemet löst. Kostar ca 550:- plus moms i extrakostnad utöver dörren för att få den i specialmått.
lillefar: Bilden las inte ut, försöker från datorn sen.
lindgarden: Här finns redan en bra http://www.byggahus.se/forum/teknik/180234-yale-doorman.html. Fortsätt gärna i den.
lorens: Finns väl säkert 10x20 dörrar att beställa.. Oftast bredden som är skön då stora möbler ska in genom dörren!
BiFuel: Och för vissa av oss är det till och med ett minus att man rivit bort fina originalfönster. Hade inte ens åkt på visningen på vårt hus om det varit bytta fönster. Trots att de gamla fönstren kanske läcker lite mer värme.
AnneFi: Ringat in oss till två nu Ekstrands eller Velfac. Någon som har erfarenhet av någon ab dessa? Sambon muttrade något om någon plåt som skulle fästas som man sedan putsade till när det gällde Velfac. Ingen favorit tydligen
hahalj: Eller är silikonlist bättre än både EPDM-gummilist och linsnöre?
JPM: Med lite tur kan du det, men du måste gå till en låssmed. Han får kontakta Assa och be om en ny delning!
Oldboy: Kilar + extra spik/skruv + tvingar om karmen bågnar ur lodlinjen (väggen). Detta om det är måttliga skevheter. Annars gör som lorens, byt karm. Det finns ju gränser för hur mycket avvikelse som är rimligt att acceptera.
AskeHolst: Visst säljer LA till privata, jag har handlat där utan problem, bara lägga i korgen och betala med kort.
slurppe99: Har snarliknande dörr men hade panel utåt. Det jag gjorde på båda dörrarna var att ta bort den inre dörrspegeln och fäste den på insidan av dörren. För att snygga till det satte jag dit en kantlist runt om dörrspegeln och målade listen. Då får du i mellanrummet plats för lite mer frigolit 1-2 cm?. Minns inte exakt hur mycket och det är för kallt för att skruva loss och kolla.
daniel_se: Jag förstår, du har säkert rätt. Jag har ett stort vardagsrum som jag alltså ska dela av, den enda inluften in i det rummet sitter idag där sovrummet skulle bli. Jag hade en tanke att det skulle räcka och att sen ha ett fönster som går att öppna för att få genomströmning. Dock när jag tänker efter kanske det är bättre att ha som du säger, bygga ett fönster själv och ha ett bra
Gabban: Tack för svar! :-) Jag har självklart bestridit fakturan. Det är gamla fönster så jag har inne- och utefönster och dem som är ute bör väl räknas till fasaden? Att vädra är ett måste eftersom huset "har" självdragsystem men inte eldningsbar kakelugn plus att fönster och dörrar tätats så mycket att det inte kommer in någon tilluft och inga tilluftventiler finns. På det fungerar
angelikaj: Det är till en stuga. balkongdörren. Till den ytter dörren är det en rund cylinder
JPM: Har du en låsbar spanjolett är det lättare. Annars får du ha en Fix8350 på insidan och en cylinder med ett separat handtag på utsidan. Har du en kopplad dörr så behöver du lite mer tillbehör... Det kan vara lite meckigt att sätta dit den själv så prata med en låssmed.
ows: Tack för tipsen! Verkar som man måste beställa dessa dimensioner (telefonkontakt, katalogbläddrande). Kanske att man kan ta en MDF-board och såga ut en lagom list, fasa kanterna. Finns ju i 12mm tjocklek. Borde vara mindre jobb och bli mer robust än om man klyver två 12x43 lister?
The Tor: Jag skissade på ett alternativ till för att öka ljusinsläppet. [bild]
vojma: http://www.trarydfonster.se/sortiment/fonster-fonsterdorrar/genuin/utatgaende-overkantshangt-fonster-med-3-glas-isolerruta-med Iofs 3-glas men det kanske går att få med 2-glas om ni nu nödvändigtvis måste ha det...
jnel: Några år sedan, men plockar ändå upp tråden. Lilje/ (annan), köpte ni dessa fönster och vad tycker ni isåfall? Funderar på att köpa sådana nu. MVH/Jonas
JPM: Du kan inte få en Eurocylinder om du har OFG eller annan i 700-serien du måste ha en AssaMax eller en systemcylinder...
McGonagall: Hejsan! Vi är i precis samma sits och har samma fundering. Vad valde ni för storlek till slut, och är ni nöjda?
Ramnemark: [citat] Där står "Endast till beslagspaketen och fönsterdörrar Grund och Energi."?