C
c2h5oh: Har fått svar av länsförsäkringar. "Hej Har ni någon förteckning på godkända kodlås för ytterdörr i en villa? Svaret är att det inte finns några godkända kodlås till villa eller överhuvudtaget i dagsläget eftersom det inte finns någon norm att testa dom efter. I villkoren för villa så står det bara att det räcker om det är låst och då fungerar det med vilket lås som
3 svar · 2,4k läst
F
Fred vom Jupiter: Bauhaus o Byggmax har dörrar för ca 3500 kr. Annan färg än vit kostar 1500 kr i tillägg. Det borde väl gå att spara en tusenlapp åtminstone på att göra det själv. Fast då blir det nog inte lika hållbart.
3 svar · 1,6k läst
B
Barstar: Det har jag inte ens tänkt på, stort tack för hjälpen!
3 svar · 1,8k läst
V
verktygsgurun: Klart det skall vara underbleck, överbleck behövs inte alltid. Det lär läcka in annars.
3 svar · 2,8k läst
morsan
morsan: Och de senaste inläggen raderasdå det är ett regelbrott § 5.2 Dold reklam Upprepade, systematiska rekommendationer av produkter eller tjänster från samma eller olika medlemmar kan komma att ses som reklam även om ingen tydlig koppling finns. Denna typ av inlägg kan raderas utan förvarning. Det är inte heller tillåtet att tipsa om ett företag, en produkt eller tjänst förrän man har
25 svar · 6,3k läst
pelpet
pelpet: Jag måste rätta mig själv. Byggmax säljer inte Okpol utan Oman-takfönster. Här är en idag-bild från byggmax i Falun. [bild]
6 svar · 4,3k läst
·
Enk Projektet
Enk Projektet: Jag Googlade på snickeri i Skåne och fick 7 träffar....ta kontakt med närmaste och ta med en bild på vad du är ute efter och be om ett pris.....
8 svar · 7,6k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Skatteverket har en "hjälpblankett" där man kan lista sina förbättringsutgifter ”Förbättringsutgifter” (hjälpblankett SKV 2197). http://www.skatteverket.se/privat/blanketterbroschyrer/blanketter/info/2197.4.19b9f599116a9e8ef3680002032.html Där står "Blanketten ska inte lämnas till Skatteverket men bör sparas eftersom Skatteverket kan begära in en redogörelse för
9 svar · 4,1k läst
B
badtastex: Vår entredörr läcker en hel del och under den här delen av året gör det väl egentligen inte så mycket men på vintern är det lite trist. Varje gång jag har klurat på hur den skall justeras så har det känts fel. Är ingen expert på lås och beslag till dörrar så jag tänkte slänga ut en fråga här. Det finns ju två tungor på karmbeslaget och med en av dessa kan man justera
0 svar · 1,1k läst
·
A
Angelin: Alternativt beställer du ett kombifönster där du får dina två fönster monterade i en och samma karm. Då behövs ingen regel. Det går även att kombinera fasta fönster ned öppningsbara om du vill. Tänk bara på att glasen inte linjerar då. Mer glasyta på fast fönster... Med vänlig hälsning,
5 svar · 7,0k läst
V
vectrex: Färgen beror mycket på, men varmluftspistol och färgskrapa/sickel är nog det bästa. Troligen är det lackat under och det kan ju vara mer eller mindre svårt att få bort. Är det plana dörrar så är kanske en lackfräs är bästa valet (för att ta bort både färg & lack)
1 svar · 1,6k läst
kysan
kysan: Vi har ett par kvar som inte är bytta, dessa är skitiga på insidan (mellan glasen), så hos oss går det inte att missa....
1 svar · 1,5k läst
V
verktygsgurun: [citat] Det blir bra! Men skumma inte ytterdörren. Dörrar kräver nästan alltid en liten justering efter en tids användning.
16 svar · 12,3k läst
Nimajneb
Nimajneb: [citat] Jag visar hellre nyllet an magen för mina grannar:D
9 svar · 7,5k läst
·
B
blakkdukk: Det bör det vara. Bilden visar fönster + balkongdörr.
6 svar · 2,2k läst
·
D
Dsl: Jag köpte överbleck på byggmax (deras plåt är extra tunn) och bockade själv till med en falstång (bra träning för underarmarna). Mycket jobb för mina 2st 16*13 fönster, även om resultatet blev mer än godkänt. Rekommenderar alltså helt klart att gå till plåtslagaren istället!
12 svar · 20,9k läst
·
C
celox: jag kanske har blandat ihop detta. men som sagt.den sista har vi inte haft än
16 svar · 12,7k läst
I
isolde: [citat] Det är faktiskt ganska enkelt. Den springande punkten är att var och en, tycker att just deras egna produkter är överlägsna. Med lite vilja kan man skönja att Anderskåne skulle nog föredra svensktillverkade fönster, medan Angela Merkel är tagen av tysktillverkade fönster, och menar att inget annat land kan bygga så täta och vackra fönster. Nu påpekade du en annan aspekt
5 svar · 4,1k läst
D
daniel_se: Hej, Jag har en etta med ett stort vardagsrum som jag önskar dela av, och därmed få ett sovrum/sovalkov utan fönster. Där det rummet kommer vara finns luftventilen i sovrummet men jag är ändå orolig för att det ska bli instängt då det saknar fönster, jag vill då ha öppningsbara fönster i den avdelande väggen för att släppa in ljus och luft vid behov. Jag var på visning i en
0 svar · 10,4k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Hellre ledsna handtag än sura miner :D
16 svar · 5,5k läst
·
B
Baskavoda: Det räcker tyvärr inte med att bara skruva dit den eller spika fast den då karmen inte är rak. Men jag ska testa med målarfog eller akrylfog och sedan måla för att se om det inte blir bra
5 svar · 1,5k läst
·
T
teamlundver: Alla fönster ska bytas så alla får bättre db-värde än idag. Frågan är bara vilka man ska sätta xtra ljudisolering på
7 svar · 1,9k läst
J
jtl: Skall kontrollera fönsterblecket. Har inte funderat över att det skulle vara felaktigt eftersom jag inte sett några fuktindikationer på några andra ställen.
5 svar · 6,4k läst
·
P
perserkungen: Inomhusdörrar. Har ingen altan.
3 svar · 1,2k läst
Nimajneb
Nimajneb: har du ingen fräs så köper du inte heller någon för detta jobbet. En multimaskin är kanske något som du skulle fundera på iaf. Sök på forumet: GOP, PMF, Fein tex så hittar du massor med info. Men annars så funkar som sagt stämjärnet utmärkt för detta.
5 svar · 9,9k läst
V
verktygsgurun: Hur ser dina gångjärn ut? Är det en hyfsat ny dörr så kan justera gångjärnen så den går en aning trögare och därmed kan stå öppen. Välkommen till forat men kunde du inte komma på ett bättre nick? :)
1 svar · 3,1k läst
pelpet
pelpet: Sådär, nu sitter fönsterbänken på plats. Jag följde Nimajnebs tips och kuperade några plastpluggar och drog i vanlig montageskruv, och de sitter stabilt och bra.
10 svar · 6,0k läst
·
V
verktygsgurun: Mura med leca och som sedan putsas.
2 svar · 2,2k läst
P
poppe12: Hej jag ska bygga skjutdörrar i en innervägg och skulle vilja ha de så ljudisolerade som det går då jag har mycket mopedåkare utanför huset och jag vill sova gott om natten. Tänkte använda mig av en standard skena med upphängningar för dörrbladen. Nu behöver jag tips på lister som skulle kunna täta men inte innebära mycket friktion. Tänkte sätta bla. under dörrbladet så det
0 svar · 2,7k läst
E
etiol: Hej ... Kolla på --Lundqvist Maskin och verktyg Dom har Fix spanjoletter till dörr Eti..
1 svar · 2,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.