Snea dörrar?

Jag testade faktiskt att köpa innerdörrar från byggmax då jag gjorde om, tänkte att något så simpelt kan de väl ändå inte fela med!

Men ack så jag misstog mig! Problemet är inte dörrarna för mig, utan har haft mängder med problem med dörrkarmarna! De har slagit sig och vridit sig på alla de mest konstiga sätt! Jag har varit tillbaka med säkert 5st olika karmar, och jag har köpt 4 dörrar!

Ett exempel var karmen där låskistan sitter, den var banan i 70mm riktningen, mitt på väggen stack karmen ut 1cm utanför vägg, men nere och uppe var den bra!

Ett annat exempel var att karmen med gångjärnen var så sjukt vriden så nedtill ville den pressa ut gångjärnet i öppningsriktningen!

Då karmarna fästs i "mitten" av regeln så kan man inte justera detta med karmskruv, visst det övre går om man pressar karmen rak när man skruvar i karmskruvarna men fasen vilket jobb...

Det slutade med att jag köpte en dörr från Beijer då jag gjorde badrum med tätskikt då denna inte går byta! Sen när jag ska göra om i källaren kommer dessa dörrar och karmar förpassas dit och nya från Beijer köps till övervåningen!

Swedoor använder sig av fingerskarvat virke medans byggmax bara har tagit en vanlig regel och fräst och målat den så visst är det skillnad!

Kilar + extra spik/skruv + tvingar om karmen bågnar ur lodlinjen (väggen). Detta om det är måttliga skevheter. Annars gör som lorens, byt karm. Det finns ju gränser för hur mycket avvikelse som är rimligt att acceptera.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.