FG
FG: Något i den här stilen kanske? http://www.jeld-wen.se/produkter/innerdoerrar/doerrar/produkt-se/?productId=5356
1 svar · 1,3k läst
Stefan N
Stefan N: Det går ju justera dörrar inom vissa toleranser, sen kan ju alternativet vara att lossa dörren och börja om. Skicka upp lite bilder.
1 svar · 1,1k läst
D
Dea_34: Har fasta fönster där karmarna sitter i tegelväggar. Isolering mellan karm och vägg är idag ull (60-tals hus) som har gjort sitt och så bara täcklister i trä på in och utsida. Har plockat ut det mesta och behöver ersätta med annan tätning/isolering. Alternativen är väl mineralull+bottninglist eller fogskum. Tänkte använda Essves isocyanatfria Fog & Drev som expanderar mindre och
0 svar · 6,1k läst
·
Demmpa
Demmpa: Det kan gå, båda delarna. Svårt att säga något utan fabrikat, modell och bild.
1 svar · 1,5k läst
A
alex86: Byter oxå till 3 glas trä alubeklädd utsida... Tanumfönster. Kör med drev.
6 svar · 1,5k läst
S
Stilig: Det jag köpte på ÖoB var polyester glömde jag skriva...
3 svar · 3,7k läst
L
Luxman: Nä det kanske går bra.. Om du kommer över billigt plastglas så kan man ju prova. Men om nu glaset inte höll, så borde det ju ändå vara ganska varmt. Tänk på att plasten rör sig ganska mycket vid temperaturväxlingar Är det dubbelglas i rutan? Om inte så kanske det kan lösa problemet. Då blir inte temperaturskillnaden för varje ruta så stor.
4 svar · 10,7k läst
T
ToRy: Jo, det är klart det måste finnas någon glipa, fast 9 millimeter är ju rätt mycket.... Sen skriver ju TS att det blåser rätt in med undertryck i huset. Oklart iofs hur mycket undertryck det ska vara för att det ska blåsa in.... Anyway, jag har lite svårt att se vad som är utsida och insida på ritning men misstänker att ner är ut? Glipan skulle då vara där det på ritningen sticker
19 svar · 4,7k läst
·
M
Matjesgården: Tack för era svar! Bra att veta det där med leveransen också men vi har t o m traktor att lyfta med så det borde gå bra :) Ang förskottsbetalningen så tänkte vi att det inte skulle vara orimligt vid en specialbeställning i den prisklassen att vilja ha en komma-igång-avgift om man var fönstertillverkare. Men nästan direkt efter trådstarten så löste det sig med lånen och nu är
5 svar · 2,9k läst
B
blakkdukk: [citat] Jag blev tillfrågad när jag beställde fönsterna (från Szachmatt, profil Alphaline 90) om jag var intresserad av dem. Det var jag inte. Då. Har nu insett att det kanske vore ett smidigt sätt att lösa monteringen av smygar med och har mailat dem men ännu inte fått svar. Har även en provbit från Simsalabimlisten, men inte hittat något bra sätt att fästa den. Den ska skruvas
19 svar · 51,3k läst
·
I
Ingviol: [bild] Kul. Nu funkar det att ladda upp bild från iPad. Men bilden blir upp och ner.... Kanske kan ge någon bild av det hela ändå...
15 svar · 89,9k läst
·
F
fn76: Aluminiumplåt är vanligt i dörrar av den anledningen att det går att såga med vanlig klinga. Mycket billigare för dörrtillverkare.
7 svar · 7,1k läst
K
klippor: Ok, låter som fog är rätt väg att gå :D.
4 svar · 3,8k läst
MathiasS
MathiasS: HAr inte kollat hela videon, men detta kanske kan vara till hjälp. http://www.youtube.com/watch?v=AQtZSHrAZ44
6 svar · 5,7k läst
sir_daniel
sir_daniel: Köpte fönster av dem för 1,5 år sedan. snabb leverans, lite tjocka karmar, men brukar vara det med kompositkarmar. men billiga :)
3 svar · 7,1k läst
·
SC Aero
SC Aero: Sök på dörrstopp på jula Finns från 49:-
1 svar · 1,9k läst
jesped
jesped: Fakturorna från kapitalföretaget "Kapitalkredit AB" i Göteborg har jag bestridit. Jag är lite mer än lite fundersam på deras kontroll ... Jag gjorde en koll på min hantverkare, Kjell Anders Fribergoch fann att han är svårt skuldbelagd ... tyvärr .. Nåväl. Inget mer har hänt ... Vad tusan gör jag nu? Herr Friberg har avlägsnat dörrfoderna från min ytterdörr ... troligen för att
3 svar · 2,3k läst
I
IngemarH: Stort tack för det wanegardh! Jag skall försöka hitta några fastigheter här i Stockholm som satt in PVC-fönster och åka och titta. Känslomässigt har jag nog en massa ogrundade fördomar mot PVC! ;-)
2 svar · 1,4k läst
K
klippor: Liten uppdatering: En ensam kille monterade ovanstående fönster, foder och bleck utvändigt, inget invändigt, på drygt sju timmar. Inklusive bortforsling. Monteringskostnad var 9000:- före ROT, totalsumma 18500:-
5 svar · 4,3k läst
D
dymlingen: Jag letar efter en smal glasningslist, 10-12 mm, i vit plast (komposit) Det minsta jag har hittat är 14x14 mm plus tillhörande gummilist. http://www.maba.se/produktinfo.php?artikel=141425&grupp=&sidan=00 Gummilisten behöver inte sitta ihop med listen, det går bra med separat tätningslist. Så egentligen behöver jag bara en rektangulär eller kvadratisk list som är UV-tålig. Hittar jag
0 svar · 1,9k läst
F
fruröör: Tack för bra svar! Vi börjar väl med att plocka bort lite panel och se vad som gömmer sig under men vill ju få lite grepp om hur stor projekt det blir. Och fixa till bygglov innan sommaren slåtter till!
4 svar · 7,5k läst
·
E
emailkia: Det verkar som det är Daloc som gäller. Tack för svaren.
8 svar · 5,4k läst
IngemarB
IngemarB: Förmodar efter att ha läst andra trådar att TS är trådskrivaren. Inget uttryck jag sett i andra forum, men nu hajar jag. Då är dessa alltså justerbara. Tack Enk! Bara fram med insexnyckeln då.
11 svar · 20,0k läst
·
J
jonasskarphagen: Bumpar upp denna fråga lite då vi också är i fönsterköpartagen...
1 svar · 4,3k läst
S
sunqan: Lite ot: har ni bygglov?
4 svar · 5,4k läst
M
MMR: Jag funderar på att renovera våra fönster istället för att byta, men har beslutat att inte göra det själv pga tidsbrist. Det handlar om vanliga traditionella kopplade 2-luft, tvåglasfönster. Spröjsad ytterbåge (tre rutor) och en ruta i innerbågen, idag är bågarna brunlaserade. Det handlar inte direkt om någon byggnadsvård (huset från ca -20 och fönster från 50-60-talet) utan
0 svar · 2,1k läst
R
Roland112: vid närmare kontroll så ser jag nog att de mest är färgen som lossnat så jag får slipa lite och grunda på nytt och måla över. tack
2 svar · 4,4k läst
V
verktygsgurun: Måttet på dörrbladet är inte intressant, man mäter alltid karmyttermått och därefter letar man upp lämplig dörr. Glöm inte att kolla höger eller vänsterhängd.
1 svar · 2,6k läst
L
LillaMini: Är det dessa? http://www.specialbeslag.se/gangjarn-p-143-c-184.aspx
1 svar · 2,0k läst
·
P
pjop: Hej, är det någon på forumet som har erfarenhet av Sunnerbos lyftglid-partier? Särskilt om det är någon som kan jämföra dem med tillexempel Hajom. Tack!
0 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.