Vi börjar tröttna på ytterdörren vi har. Den har en trist egenskap att svälla/krympa med temperaturerna.

Som nu när det är ner mot -15 på nätterna, och sedan plusgrader på förmiddagen då dessutom solen steker på dörren så blir dörren svår att stänga och f-bannat svår att låsa/låsa upp.

Hmm, eller kan det vara dörrkarmen eller resten av huset som rör sig? (Yttervägg i murad betong, med putsfasad. Dörrkarm i trä.)

Om man köper en ny dörr, hur vet väljer man för att undvika samma problem igen?

Kolla ekstrands dörrar, de är uppbyggda på annat material än dagens "normala" dörrar. Www. Ekstrands.com

Kolla först så det finns utrymme för karmen att röra sig,ibland har man drevat för hårt eller rentav använt fogskum och då kan det bara röra sig inåt mot dörren med det resultatet du beskriver. Alla riktiga ytterdörrar är helt OK kan kanske förekomma no name dörrar på nätet men skit i dessa.

• Gilla
Angelin
  • Laddar…
OK. Jag har nu mejlat dem och frågat om vilken dörr som skulle kunna passa oss bäst. De har ju dörrar i olika konstruktioner, och olika träslag. Många riktigt snygga.

(Vi bor i parhus, men grannen har redan annorlunda dörr, så vi kan välja fritt!)

cecar33 skrev:
Kolla först så det finns utrymme för karmen att röra sig,ibland har man drevat för hårt eller rentav använt fogskum och då kan det bara röra sig inåt mot dörren med det resultatet du beskriver. Alla riktiga ytterdörrar är helt OK kan kanske förekomma no name dörrar på nätet men skit i dessa.
Hmm, men hur kollar man detta? Måste man riva bort "innerskivorna" runt dörren?

Om det cecar skriver vore riktigt sant skulle det inte funka att fogskumma varken dörrar eller öppningsbara fönster, vilket förstås går utmärkt....

Ja, fogskummet är väl såpass mjukt så det kan väl inte vara någon fara, eller?

En dörr är byggd av flera olika material som minskar rörelser mellan varmt och kallt, har du problem med att den är trögstängd hade jag funderat på hur karmen är infäst och rör sig, här är nog orsaken.

Det är alltså bara då temperaturen gått från väldigt kallt till varmt dörren krånglar.

Angående montage med fogskum, saxat från Elitfönster.
Samma gäller de flesta dörr/fönstertillverkare

Fogskum
Använd aldrig fogskum eller liknande i någon del av montaget, ej heller vid fogning mellan karm och vägg! Förutom risken att produkten deformeras vid skummets expansion, gör användning av skum att produkten inte kan efterjusteras eller tas bort, därmed kan varken montagefel eller eventuella tillverkningsfel åtgärdas.På grund av dessa problem som skummet orsakar gäller inte tillverkarens garanti vid användning av fogskum.

Det finns dock skum som tillåter efterjustering om man tvunget vill använda det...

Redigerat:
Och det där är TRAMS. Hängslen, byxor, livrem och små byxor.

1. Lägger man på lagom med skum är expansion inte ett problem.
2. Efterjustering är ändå omöjligt när man fodrat in och målat smyg etc - så vad har skummet med detta att göra? Behöver man efterjustera innan man har byggt smygen är det bara att skrapa bort skummet. Tråkigt men enkelt.
3. Tillverkningsfel åtgärdas lämpligen innan man monterat fönstret?

Jag säger inte att det är ett problem,,, Detta är vad tillverkarna går ut med. Jag säljer dörrar och fönster från de flesta tillverkare i Sverige och i stort sett alla säger samma sak.
1. Det är långt ifrån alla som är vana vid att använda skum. därav blir det ofta fel också. För mycket skum kan pressa ihop karm mot båge/dörrblad och även krypa ut på synlig sida av karm vilket resulterar i fula märken då det är i stort sett omöjligt att få bort skummet annat än på mekanisk väg.
2. Efterjustering kan i vissa fall behövas efter en tid då dörren kan hänga till sig, inte lätt att justera karmskruv/adjufix om hårt skum använts.
3. Tillverkningsfel, beror givetvis på vad det är men är fönstret/dörren "felmonterat", är risken stor att servicekillen säger felmonterat och åker därifrån.
Jag har själv monterat många fönster och dörrar med skum och anser inte att det är fel eller svårt om man vet vad man sysslar med. Vill bara informera om vad tillverkarna säger om skum. Surfa gärna in på deras hemsidor och läs på deras montageanvisningar.

Ja, du har helt rätt i att tillverkarna säger på detta vis nuförtiden. Det protesterar jag inte mot. Jag tycker bara man gör det lite för enkelt för sig....!

MathiasS har naturligtvis helt rätt. Fönsternissarna är framförallt rädda för klåpare som inte vet hur man använder skum, tex inte fattat hur mycket det expanderar.

Tror faktiskt inte "fönsternissarna" är ett dugg rädda då de kan slippa ta en reklamation pga att man ej följt deras montageanvisning...
Bara för att man kan använda nåt annat material behöver man ju inte göra det, så mycket sparar man inte in i tid och pengar så det kan vara värt att få avslag på ev reklamation eller...?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.