De förra ägarna till huset bytte dörren i finentrén mot en tysk inåtgående dörr och då medföljde det ju givetvis ett lås som inte ser ut att vara svensk standard. Eftersom jag har bytt låskista och lås i köksentrén mot ett ASSA 2000 så skulle jag vilja ha samma nyckel även till finentrén, blir lite enklare när man ska utrymma vid brand då.

Går det att få en cylinder tillverkad till mitt låssystem eller måste jag leva med två nycklar?
Den tyska cylindern har formen av ett nyckelhål typ.

Hennke85 skrev:
ASSA 2000 så skulle jag vilja ha samma nyckel även till finentrén, blir lite enklare när man ska utrymma vid brand då.
Blir lite orolig här, du använder väl inte "låsa inne" funktionen när någon är hemma:eek:, den får du bara använda när huset är tomt.

• Gilla
MB77
  • Laddar…
Nejdå, givetvis så är groventrén hemmalåst när jag är inne och bortalåst när jag är iväg. Men finentrén har bara cylinder på ut och insida så den är alltid låst och nyckeln har jag nästan glömt var den ligger. Fick jag samma nyckel till båda dörrarna så behöver jag ju bara släpa med mig min vanliga nyckelknippa och låsa upp om jag behöver ta mig ut den vägen.
Ska kolla upp det där med låsen hos en låssmed, eller går det att beställa cylindrar via nätet?

Du kan inte få en Eurocylinder om du har OFG eller annan i 700-serien du måste ha en AssaMax eller en systemcylinder...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.