A
andreas12: Tack för tipsen. Men nu är det öppet, tog en hålsåg o borra upp så stort hål som dörren tillät. Sen borra jag bort så mycket av mässingsplattorna som möjligt. Där en bit ner hittade jag spärren , mycket våld på nitarna som höll spärren i mässingsplattan. Nytt lås o kista på väg , hmm kanske skulle ordnat det innan dörren stod vidöppen. Mvh andreas
5 svar · 4,4k läst
·
M
Masken84: [citat] Finns flera firmor som kan tillverka specialmått, finns en på den ort jag bor som gör uddamått. Här har du länken. http://www.blekingedorren.se/
4 svar · 2,6k läst
hahalj
hahalj: Haha, ja det är ju det uppenbara. Får väl göra det.
2 svar · 5,6k läst
·
A
Alva10: När jag byter fönster så kommer det att bli fönster utan mittposter rakt igenom, Kommer måla om huset också så det ser enhetligt ut för de vet jag om att det inte gör nu. Det kommer bli ett stort fönster där 3 luftsfönstret är nu och sen det ena fönstret på framsidan kan man ju göra samma storlek som det andra .
5 svar · 2,4k läst
E
eviljava: Förmodligen kondenserar fukten i rummet mot den kalla ytan och vattnet/fukten bidrar sedan till påväxt. Därför bör du täta alla springor och försöka minimera köldbryggor. Men att det finns en ventil behöver inte betyda att ventilationen fungerar tillfredställande. För att få en fungerande ventilation måste både tilluft och frånluft fungera. I ett sovrum vistas normala människor
1 svar · 1,3k läst
V
viktorj: För det första måste tröskel ha minst ett stöd på mitten, helst 2 el 3. Sen får du be någon plåtslagare tillverka ett tröskelbleck som går ner bakom trallen. Be han göra ett omslag på plåten i ovankant så den klämmer fast inne i spåret
1 svar · 6,8k läst
·
1
123abc: Det finns ingen lös plast att köpa. Gå in till en låssmed och köp nytt trycke det finns 2 modeller med olika form på plasten. Tror priset ligger på ca 120-150kr för endast trycket så det är inga stora summor.
7 svar · 6,1k läst
·
F
flaektrem: I vårat hus har gamla ägaren monterat en ny dörr i gammal karm (1973) vilket medfört otroligt dålig passning på tätningslisterna, plus att karmen behöver justeras. Jag tänkte demontera karm och dörr och justera om karmen så den är rak och fin. Sedan montera dörren och schimsa in gångjärnen så gott det går. Ny dörr med tillhörande karm kommer att monteras på sikt, men inte i
0 svar · 2,1k läst
T
Tumme_mitti_handen: [citat] Jag googlade runt lite innan jag skrev önskelistan och hittade dessa. Jag vet inte om de duger till nåt och jag är alldeles för lite påläst för att veta om det är rätt teknik men det var så prisnivån kom till :-) http://www.rfidsupply.se/rfid-taggar-lagpris/rfid-tag-sign-1.html
7 svar · 3,9k läst
platon1980
platon1980: Tack!
3 svar · 2,5k läst
D
Drömhus2012: Jag har satt mina överbleck utanpå bottenbrädan på lockläktsfasad, men har sågat ett spår i bottenbrädan och har ett 5mm invik på blecket instucket där.
4 svar · 6,2k läst
A
andersmc: [citat] Jo visst. Det kommer säkert att bli orimligt dyrt, där är vi överens.
8 svar · 20,9k läst
A
andersmc: [citat] Nej, de har inte svällt nåt.
7 svar · 3,2k läst
M
Masken84: Beror ju klart på vad man skall ha det till men är stor sklillnad på dörrar och deras uppbyggnad samt vad för färg system dom använder, även glas och en viktig detalj som tätningslist.
11 svar · 4,6k läst
G
Göran Gbg: Jag försöker lägga upp en bild med mått på dom delar som ingår i beslaget. Beslaget är ju av metall och det är ju helt intakt, men, den lilla veckade plastproppen slits och till sist spårar den ut ur aluminiumskenan som sitter fast i karmen med påföljd att fönstret blir hängande på utsidan av fasaden om man är oförberedd. Flera grannar har råkat ut för detta. Dock inte jag,
5 svar · 4,4k läst
larsbj
larsbj: Blir det 15 cm timmer kvar är det tillräckligt.
7 svar · 3,9k läst
·
1
123abc: [citat] Nej förstör inte dörrbromsen (skenan i dörren), den ska inte smörjas för då slutar den fungera. Oftast kommer det knarrande ljudet från gångjärnen som kan behöva göras rent och fettas in. http://www.assa.se/sv/site/assa/Produkter/?groupId=5663
4 svar · 8,0k läst
·
1
123abc: Det är en cylinderskruv du har lyckats slarva bort. Det fungerar med en vanlig m5 skruv, längden behöver inte vara exakt samma.
4 svar · 2,3k läst
·
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: Gammal tråd men ändå intressant för mig. Någon måste gjort detta. Frågan är om man kan använda typ Bahaus, byggmax dörrar för detta. Sätta ett mellangångjärn. Jag har måtten enligt detta på den gamla om man kollar på länken til GKdoor ovan. mäter i snap in på en B dörr 1540mm c-c. Mäter ungefär där mellan gångjärnen borde vara. ca 1530 mm c-c. men som sagt kanske bara
6 svar · 30,9k läst
B
brumbjorn: Jag har aldrig funderat på runda fönsterfoder tidigare. Förmodar att du kan limma ihop ett par brädor och sedan såga ut runda foder. Om du använder något lättböjligt material till fönstersmygar, som plywood, kan du böja det runt om. Vill du har något stadigare än tunn plywood kan du göra det av flera lager, som du limmar ihop. Det vore ett roligt projekt! Kom bara ihåg att använda
2 svar · 17,4k läst
C
corre: Alla mer kända märken, och tuber som kostar mer än 45:-/st (konsumentpris) skulle jag kalla vettiga. Biltema/Byggmax/HardHead är inget jag litar på mao.
7 svar · 38,9k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Vad är egentligen tidstypiskt? Carl-Johans fönster från 1946 är ospröjsade. Många nybyggen nu på 2010-talet är spröjsade. Vad är tidstypiskt? Det enda som jag tycker kan bli riktigt fel vid fönsterbyte är när proportionerna mellan karmens/bågens bredd och glasytan förändras. Då kan det bli riktigt fult. Kanske mest typiskt när man byter från gamla kopplade fönster till
8 svar · 4,4k läst
S
Sajmon78: Hej alla, Gjorde i alla fall på följande sätt och det blev riktigt bra: 1. Satte masonitbitar för att bygga ut skarven mot väggen som lutade 2. Spikade karmen "där det behövdes", blev varannan vä/hö med ca 30 cm mellan 3. Latexfogade skarven i tre-fyra lager 4. Målade över fogen och spikhålen (endast) Resultatet blev att det ser jäkligt bra ut så länge man inte slår på
8 svar · 12,9k läst
M
Micke64: Eftersom solinstrålning kan vara ett rätt så stort problem (för oss, då vi är känsliga för varma dagar..) så vill vi ha glas som är IR-reflekterande. Finns det någon fönsterleverantör som har detta? Jag är alltså inte ute efter att ha en IR-film som absorberar soljuset (och därmed blir het!) utan reflektera bort det för att slippa få in värmen. Visst, det går kanske att sätta
0 svar · 3,6k läst
C
Chang-Yoon: [citat] De är snabbt uppritade efter snitten från SP-fönsters hemsida. Utgick från Stabil Vridfönster. Har sedan antagit att du använder dig utav 31mm spröjsen (skulle se helt åt skogen om du använder den bredare modellen). Gick lite väl fort då jag glömde att rotera de undre fönstren efter speglingen... :p
4 svar · 1,7k läst
·
K
Kicken: Så här ser det ut om någon är intresserad. [bild] Fönstret till höger är utan lister där syns gåtplankan (48mm) som som listerna ska täcka. Man får ju endast spika i nedersta stocken, fönsterkarmen och gåtplankorna.
9 svar · 5,6k läst
·
O
ohlgren: Tack för tipset ctjarnberg. Har kollat ritningarna och det finns 2 alternativ; * dels att jag själv tillverkar en list i trä med en skåra för blecket enligt ritningarna och skruvar fast den i botten på fönsterkarmen. Se http://www.velfac.se/velfac-se/produkter.nsf/0/44D2D17DABAFB6A4C12578A90044824F/$file/p378-100-885-web.pdf * eller på ngt sätt får tag i en u-profil som jag fäster i
4 svar · 6,8k läst
·
A
andersmc: [citat] De syns knappt. Så länge dörren är stängd syns de inte alls. Och de är betydligt mindre än karmskruv. Sen finns det plastlock som passar i torx-skalle, om man nu vill ha det.
8 svar · 1,7k läst
B
brumbjorn: Jag gjorde precis så. Satte en horisontell 3 metersregel med skruv i varje planka i min plankvägg och tog upp hålet under den. Växlade sedan av i överkanten på fönsteröppningen med en rejäl regel som vilade på reglar på båda sidor i fönsteröppningen. Principen borde således vara rätt. Ta bara tillräckligt grova skruvar för att bära upp vikten.
1 svar · 1,5k läst
M
Mell: Det var pigmentering, gick nog en vecka innan jag målade med ultimate fönster. Ett fönster satte jag bara grundolja i falsen innan kvittning och jag märkte ingen skillnad. Detta var källarfönster så jag var inte övernoga med resultatet, men jag sparade ett moment med att grunda hela bågen inkl kittfalsen innan jag kittade. Sen bara vänta några dagar och måla. Hur rätt det blir får
3 svar · 17,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.