30 893 läst ·
6 svar
31k läst
6 svar
Anpassa ny standard innerdörr till gammal standard möjligt?
Hej.
Innerdörrar av gammal standard verkar vara ganska dyra att köpa jämfört med innerdörr av ny standard.
Ny standard är 2040 mm hög, och gammal standard 2015 mm hög.
Jag funderar lite på om det går att ta en ny standard innedörr o såga av lite både uppe och nere så den blir 2015 mm.
Min fråga är om det funkar med hänsyn till var gångjärnen sitter? Dvs kommer gångjärnen på en ny standard dörr på rätt ställe för och passa en gammal standard karm (efter att man kapat lite på höjden på den nya standard dörren)?
Jag misstänker väl att det inte funkar men vill kolla om ngn gjort ngt liknande.
Innerdörrar av gammal standard verkar vara ganska dyra att köpa jämfört med innerdörr av ny standard.
Ny standard är 2040 mm hög, och gammal standard 2015 mm hög.
Jag funderar lite på om det går att ta en ny standard innedörr o såga av lite både uppe och nere så den blir 2015 mm.
Min fråga är om det funkar med hänsyn till var gångjärnen sitter? Dvs kommer gångjärnen på en ny standard dörr på rätt ställe för och passa en gammal standard karm (efter att man kapat lite på höjden på den nya standard dörren)?
Jag misstänker väl att det inte funkar men vill kolla om ngn gjort ngt liknande.
Allt går om man bara vill. om det stämmer med gångjärnen är jag skeptisk till då det är olika gångjärn
Det finns övergångar mellan gamla och nya gångjärn så just det är inget problem.
Men risken är att gångjärnen på nya standard dörr sitter på annat avstånd mellan varandra än gångjärnen på gammal standard dörr. Jag har inte hittat uppgifter på dessa avstånd än - letar.
Men risken är att gångjärnen på nya standard dörr sitter på annat avstånd mellan varandra än gångjärnen på gammal standard dörr. Jag har inte hittat uppgifter på dessa avstånd än - letar.
Jag hittade en bra måttskiss på gammal dörr standard här:
http://www.gkdoor.se/scripts/gammal_standard.asp
Är det ngn som kan bidraga med en måttskiss på en ny standard dörr? Så att det går att se vilka skillnaderna är. Dvs med cc mått mellan gångjärn osv.
De problem som troligen uppstår med att sätta en ny standard dörr i en gammal standard karm är att gångjärnen antagligen är något förskjutna. En lösning på detta är att flytta antingen gånjärnen på dörren eller de i karmen. Om man flyttar gångjärnen i karmen så kan man lika bra sätta tillbaka ny standard gångjärn i karmen på det nya stället.
Ett annat problem är förstås låskolven - hamnar den på rätt ställe?
http://www.gkdoor.se/scripts/gammal_standard.asp
Är det ngn som kan bidraga med en måttskiss på en ny standard dörr? Så att det går att se vilka skillnaderna är. Dvs med cc mått mellan gångjärn osv.
De problem som troligen uppstår med att sätta en ny standard dörr i en gammal standard karm är att gångjärnen antagligen är något förskjutna. En lösning på detta är att flytta antingen gånjärnen på dörren eller de i karmen. Om man flyttar gångjärnen i karmen så kan man lika bra sätta tillbaka ny standard gångjärn i karmen på det nya stället.
Ett annat problem är förstås låskolven - hamnar den på rätt ställe?
Husägare
· Västernorrland
· 2 535 inlägg
Gammal tråd men ändå intressant för mig. Någon måste gjort detta. Frågan är om man kan använda typ Bahaus, byggmax dörrar för detta. Sätta ett mellangångjärn. Jag har måtten enligt detta på den gamla om man kollar på länken til GKdoor ovan. mäter i snap in på en B dörr 1540mm c-c. Mäter ungefär där mellan gångjärnen borde vara. ca 1530 mm c-c. men som sagt kanske bara att köpa dessa och sätta dit dem och mäta. Tycker det är ingen ide att beställa en ny dörr för dyra pengar. Isf köpa både ny karm och dörr.
Klicka här för att svara