Hej!

Har idag 2 st treglas fönster som är traryd optimal (Alu) resten i huset är gamla 2 glas fönster som jag tänker byta ut.

Har fastnat lite för pvc fönster och sett att byggmax har bra kurser på sina fönster, någon som vet något om dessa?

Sen har jag ett annat problem, tror ni att man märker på utsidan av huset att det är olika fabrikat så att de syns väldigt väl?

Sen har jag ett fönsterparti som är 2m brett och alla pvc fönster jag sett är 180cm max, funderar då på att sätta dit ett alufönster på 2m. idag är det 3 luft och vill hellre ha ett stort fönster.

Vet ni också hur det är om man väljer samma tillverkare ser t.ex alu och pvc väldigt lika ut eller skiljer de mycket?

Är lite orolig att det kommer se konstigt ut med både pvc och alu fönster, det jag är ute efter är att få så underhållsfria fönster som möjligt.

Redigerat:
Det jag tycker stör mest är när fönster inte livar i överkant, dvs det skiljer något i höjd mellan fönster. Men även olika storlekar (inkl salning och foder) stör då det inte blir riktigt symmetri. Detta missar många då de byter fönster och jag tror inte olika materialval är så farligt, bara helheten hänger ihop.

Karmtjocklek och vitheten kommer att skilja.

Tyvärr tycker jag nog att fabrikaten är det minsta problemet, du har en blandning av färger och fönster med mittposter och de utan, sedan blandade storlekar. Skulle nog bestämt mig för en stil rätt igenom och med samma storlek och förhållanden.

När jag byter fönster så kommer det att bli fönster utan mittposter rakt igenom, Kommer måla om huset också så det ser enhetligt ut för de vet jag om att det inte gör nu. Det kommer bli ett stort fönster där 3 luftsfönstret är nu och sen det ena fönstret på framsidan kan man ju göra samma storlek som det andra .

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.