20 934 läst ·
8 svar
21k läst
8 svar
Kan jag göra en höger hängd dörr till vänster hängd?
Vi har gjort det största misstaget man kan göra när vi beställt 2 st nya altandörrar. Vi har fått dem höger hängda fast vi ska ha vänster hängda. Anledningen till det är att vi inte visste hur man skulle titta och dumma nog antog vi att det var innefrån
Dyrt misstag.
Men finns det någon chans att man kan anlita någon som kan göra om dörrarna/karmen eller bara dörren och köpa ny karm?
Någon som vet??
Men finns det någon chans att man kan anlita någon som kan göra om dörrarna/karmen eller bara dörren och köpa ny karm?
Någon som vet??
Nej det går inte att ändra hängning. Sälj dörrarna och beställ nya. Tråkiga pengar tyvärr .
Värst vad du var kategorisk, du har ju inte sett hur det ser ut än. Givetvis går det att ändra, men det kanske blir så dyrt så att de kostar mera än att köpa en ny dörr. Och då är det givetvis meningslöst.verktygsgurun skrev:
Att ändra en ytterdörr är inte så omöjligt. Man får göra nya spår för gångjärnen på andra sidan, lusa i de gamla spåren och ta upp nytt hål för regelblecket. Själva dörrbladet får man vända uppochner (om det går, dvs det finns inget asymmetriskt placerat fönster), och kanske modifiera lite.
Ett alternativ kan vara att ta isär karmen och sätta ihop den spegelvänt.
Men det är säkert värre med en balkongdörr. Är den delvis glasad kan man inte vända den, den är en mer komplicerad låsmekanism etc.
Jovisst allt går! Men jag ville inte ge TS någon förhoppning om att det går. För visst kan man. Men på en modern fönsterdörr för man byta gångjärn,slutbleck, ev spanjolett mm. Fräsa ur,lusa i,spackla mm. Och jag tror inte jag skulle gett mig på det på en ny dörr.andersmc skrev:Värst vad du var kategorisk, du har ju inte sett hur det ser ut än. Givetvis går det att ändra, men det kanske blir så dyrt så att de kostar mera än att köpa en ny dörr. Och då är det givetvis meningslöst.
Att ändra en ytterdörr är inte så omöjligt. Man får göra nya spår för gångjärnen på andra sidan, lusa i de gamla spåren och ta upp nytt hål för regelblecket. Själva dörrbladet får man vända uppochner (om det går, dvs det finns inget asymmetriskt placerat fönster), och kanske modifiera lite.
Ett alternativ kan vara att ta isär karmen och sätta ihop den spegelvänt.
Men det är säkert värre med en balkongdörr. Är den delvis glasad kan man inte vända den, den är en mer komplicerad låsmekanism etc.
Produkter som diskuteras: "slutbleck"
Slutbleck
Slutbleck är viktiga komponenter i dörrsystem, som fungerar som motpart till dörrlåset och bidrar till att förbättra dörrens säkerhet och stabilitet. De finns i en mängd olika stilar och storlekar för att passa olika typer av dörrar och
Läs mer
Jo visst. Det kommer säkert att bli orimligt dyrt, där är vi överens.verktygsgurun skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden