Jag och farsan håller på att sätta in ett 800mm runt fönster i en yttervägg. Fönstret är köpt på Bauhaus och är ett Enomic-fönster (http://www.enomicfonster.se/default.aspx). Nu har jag lite funderingar (och fick självklart ingen hjälp på Bauhaus: "prova att googla"). På tillverkarens hemsida finns endast beskrivning av hur man sätter fast montagebläcken i fönsterkarmen.

Min yttervägg ser ut så här, inifrån och ut:

1. 145mm regelverk (har byggt upp ett åttakantigt hål för fönstret).
2. En boardskiva ca 15mm
3. Vindpapp
4. Spikregel ca 10mm
5. Ytterpanel totalt ca 30mm

Fönsterkarmen är endast 70mm. Nu mina frågor:

- På vilket djup bör jag sätta fönstret? Ytterkarm i linje med regelverket?
- Utvändig smyg och regnplåtar, hur ska de sitta (fönstret är på kortsidan av huset så det kommer att bli utsatt för en hel del regn)? Det finns någon slits mitt på utsidan av karmen..
- Smygar och plåtar till runda fönster, är det helt "special" för varje fönster som måste beställas från snickeri och plåtslagare?

Du måste sätta fönstret så att du får fast karmskruvarna i en lämplig regel. I övrigt finns det inga regler. Sätt det så att det sitter lika djupt som övriga fönster, eller så att du kan använda standardfönsterbleck. (6-8 cm från ytterpanelutsida) Se bara till att sätta det lika långt från ytterpanelen och boardskivan runt om, så blir det lättare att göra smygar på ut och insidan.

Fönsterblecket sticks i in i karmen i den slits du ser. Vanliga fönster har slits bara i nederkant. Har du slits runt om hela fönstret går det att sätta plåt i den runt hela fönstret, fast det måste en plåtslagare göra. Orsaken till att vanliga fönster bara har plåt i underkant är att det är dyrare än trä, men används för att det klarar vatten bättre.

Annars fäste jag fönstersmygen i fönsterfodren, som sitter runt fönstret på utsidan av fasaden. Täta sedan mellan fönster och regel med drev och mellan yttersmyg och karm med någon fogmassa.

Redigerat:
Jag har aldrig funderat på runda fönsterfoder tidigare. Förmodar att du kan limma ihop ett par brädor och sedan såga ut runda foder.

Om du använder något lättböjligt material till fönstersmygar, som plywood, kan du böja det runt om. Vill du har något stadigare än tunn plywood kan du göra det av flera lager, som du limmar ihop. Det vore ett roligt projekt! Kom bara ihåg att använda vattenfast lim. Du får nog också göra en form i rätt diameter att böja runt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.