4 385 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Fönsterdetaljer
Finns det någon skyldighet för en fönstertillverkare att hålla detaljer till ett fönster i lager i ett visst antal år?? Det gäller ett beslag som löper i en skena i karmen så att fönstret går att svänga runt. Enligt tillverkaren har beslaget utgått och blivit ersatt med ett annat som dock inte passar just mitt fönster, men dom kommer gärna på hembesök för att byta ut fönstret (alla fönstren, 16 st.) mot ett nytt. Vid närmare eftertanke förstår man att denna åtgärd är en affärsidé. I mitt tycke ett fult trick för att få sälja mer, som dock inte kommer att lyckas i det här fallet.
Nordens ledande fönsterbytare, jag säger bara HAHA.

Nordens ledande fönsterbytare, jag säger bara HAHA.
Jag tror jag vet vilka du menar...hur många år är fönstret? Runt 97-98 tror jag det var tanumsfönster som tillverkade åt dem...och på senare år svenska fönster. Pröva att kontakta dem. Bild på fönstret så kan jag ev säga vilket fabrikat.
Hej gurun. Jag skall precisera mig lite. Fönstren är 25 år och jag har köpt den här detaljen så sent som 2004. Fönstren är tillverkade av GIS, Gagnefs IndustriSnickerier. I dagligt tal & enl. deras annonser, Mockfjärdsfönster, "den ledande fönsterbytaren". Det måste ju finnas sådana beslag liggande på någon hylla hos flera glasmästare, det vore ju konstigt annars. Men hur skall man få tag på dom?? Enl. 1 glasmästare jag har pratat med är troligen beslaget tillverkat i Norge??
Du blandar ihop det Gagnef har aldrig varit Mockfjärd eller tillverkat åt dem.
Mockfjärds startades 1997 alltså långt senare än dina fönster tillverkades.
Om det är norska fönster kan det möjligtvis vara Husmorsvindue.
Mockfjärds startades 1997 alltså långt senare än dina fönster tillverkades.
Om det är norska fönster kan det möjligtvis vara Husmorsvindue.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 inlägg
Nummer 2 i sprängskissen? http://www.spilka.no/default.asp?menu=287
Jag är rädd att den prylen finns i en uppsjö varianter. Men kanske kan Spilka hjälpa dig om du tar ordentliga mått och frågar dom.
Jag är rädd att den prylen finns i en uppsjö varianter. Men kanske kan Spilka hjälpa dig om du tar ordentliga mått och frågar dom.
Jag försöker lägga upp en bild med mått på dom delar som ingår i beslaget. Beslaget är ju av metall och det är ju helt intakt, men, den lilla veckade plastproppen slits och till sist spårar den ut ur aluminiumskenan som sitter fast i karmen med påföljd att fönstret blir hängande på utsidan av fasaden om man är oförberedd. Flera grannar har råkat ut för detta. Dock inte jag, ännu. Inget roligt alls. Visa bilaga Fönsterdetaljer0002.PDF
Jag är osäker på om bilden laddades upp. Om inte får jag be någon om hjälp.
Jag är osäker på om bilden laddades upp. Om inte får jag be någon om hjälp.
Klicka här för att svara