Stefan N
Stefan N: Brukar ha kilar ändå när man ställer in karmen.
5 svar · 15,0k läst
D09
D09: Kollade deras hemsida och dom har tyvärr slutat sälja. Finns nog många fler liknande firmor dock
3 svar · 3,8k läst
vojma
vojma: Att sätta in ett större fönster kan vara en betydlig arbetsinsats. Skulle jag skjuta från höften så skulle jag säga två man i två dagar. Är det flera fönster så går det lite fortare tv samordningsvinster men du får nog räkna med 5-8' e rot/fönster
1 svar · 2,0k läst
E
emil.svedung: Tack för bra svar. Jag låter nog karmen sitta kvar även om jag tror att jag ändå måste putsa om grunden snart. Med vänlig hälsning, Emil
2 svar · 2,7k läst
P
peroande: Beror på vilken sorts vägg det är. Betong, lättbetong, träreglar...
1 svar · 4,6k läst
·
R
r3tina: Önska jag hade guld :) Vill bara göra det jobbigt för tjuven :) Vill "blockera" källaren för att inga grannar kan se tjuven. Han kan i princip jobba utan att märkas (om han nu är tyst). :(
20 svar · 6,2k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: Kolla med ett lokalt snickeri....dom kan säkert byta ut den del som är skadad.....
2 svar · 1,6k läst
J
JPM: Låskistan finns att köpa ny, den heter Boda 451S. http://www.laskompaniet.se/abloy-451s-las/1120-0
3 svar · 6,6k läst
·
J
jmon: Jag misstänker att det är vanliga svenska dörrar eftersom dörren jag fick av grannen var helt identisk förutom 2cm högre. Det kanske är nån snickare som sågat av 2cm på dörrarna när parkett lagts.
4 svar · 2,5k läst
MB77
MB77: [citat] Ja, den klara går längre in i trät.
5 svar · 2,4k läst
C
cecar33: Hej! Du får nog ge oss mer "kött på benen" ett foto eller en ritning på vad som har gjorts, och vad som har beställts samt hur ni kom överens om priset innan arbetet började och även en förklaring av vad tilläggsarbeten är för något. Utan dessa uppgifter kan ingen svara på dina frågor.
1 svar · 1,4k läst
V
verktygsgurun: Monterar som vanligt, blir bara lite annorlunda listning på in o utsida som man löser på plats.
1 svar · 2,2k läst
Stefan N
Stefan N: Ja, vilken snickare som helst fixar det där på en dag.
2 svar · 1,4k läst
Stefan N
Stefan N: Finns ingen som skruvar fast foder. Ett par stift med dyckertpistolen är helt normalt. Ska du ha allt målat på plats får du noga kliva upp lite i pris.
3 svar · 1,3k läst
I
ivarssonivar: Köp absolut inte Velfac rena skiten var med och gjorde plåten runt dom ca 200 allt enligt Velfac regler 2 år senare läckte det in och fönstren fick då tätas om. Detta är inte den enda gången detta har hänt med Velfac fösnterna jag skulle inte stoppa in dom om jag fick dom gratis.
4 svar · 1,9k läst
MTech
MTech: Jag skall byta fönster nu men jag hade aldrig gjort det om det inte vore för att i fönstren från 72 är det kondens vintertid! Ekonomiskt tror jag inte att jag vinner på det! Räntan på högre bolån äter upp den minskade uppvärmningen med råge. Men det skall bli väldigt trevligt för ögat med nya fönster från Tanum:)
34 svar · 19,7k läst
I
ITAG: Kolla också på dörrbredden. Har för mig att 90 eller mindre så skulle handtaget dra i karmen lite. Om inte handtaget är i nerfällt eller uppfällt läge utan står lite i 45' vinkel så drar den i karmen även i min 100 dörr. /Anders
2 svar · 4,0k läst
1
123abc: [citat] Ytbehandlingar och hur dom håller beror bl.a på passerfrekvens samt föroreningar i luften. Närhet till havet eller vissa industrier mm kan påverka ytbehandlingen så det blir mindre estetiskt tilltalande. En annan sak är att ytbehandlingar ofta ser olika ut på olika detaljer, det kan finnas nyansskillnader som är väldigt marginella till kraftiga. Dessa skillnader beror på
4 svar · 4,2k läst
L
LillaMini: Karmmått eller dörrens mått?
1 svar · 6,4k läst
J
Johan111: Hej, funderar på iso96 skjutdörrar från glasin, med 1.1 i uvärde på glas, ej lyft glid Tänkte ha mellan hus och inglasat vår/höst uterum. Räcker det med tvåglas 1.1? Vindlaster är inget problem varpå säljaren inte tycker vi behöver lyft/skjut, rätt tänkt? Andra tips kring val av skjutdörrar i fasad mot uterum? Tack :)
0 svar · 2,8k läst
pelpet
pelpet: Jag har skjutdörr till ena badrummet och ser inga direkta för- eller nackdelar med det. På just det stället finns ingen tröskel eftersom tidigare ägaren var rullstolsbunden, men just den nackdelen är ju inte relaterad till skjutdörren. Det finns låshus där regeln är böjd för att passa i skjutdörrar.
1 svar · 5,9k läst
V
viktorj: Gör nya som är fyrkantiga så underkantslimmar du en list under som täcker gammal skiva. Då ser den nya skivan ut att vara 50-60 mm tjock
7 svar · 9,1k läst
·
fresve
fresve: I ett av våra hyreshus finns fönsterbrädor / fönsterbänkar i eternit, inget fel på dem, men nu skall vi byta alla fönster och då hade det varit fint med nya fönsterbrädor oxå. Problemet: Fästena till fönsterbrädorna är fastgjutna i ytterväggarna, och de gamla brädorna är ju tunna. Vårt problem kan bli att vi inte får plats med en vanlig mdf-bräda, utan måste ersätta med
0 svar · 3,5k läst
bjolo360
bjolo360: Det beror väl helt på vilken stil ni har på huset? Men gärna lite bilder så blir det lättare att råda...
3 svar · 2,0k läst
K
kacke_: Alt 3. Ta bort det översta gångjärnet. Hugg ur några mm i infräsningen med ett stämjärn och montera tillbaka gångjärnet.
6 svar · 6,1k läst
·
prototypen
prototypen: Brava screen eller Wien skulle vara möjliga men monterade på dörrbladet. protte
2 svar · 1,4k läst
·
J
jkarlberg: Det blir säkert kanon!
7 svar · 3,6k läst
M
Mr L: Tror också att bytet komemr göra stor skilland. Och att betala till för något som jag inte tror är eller blir etts tort problem. Vill mest höra andra som bor i liknande förhållande. Att byta glas senare känns inte rimligt. Skall det göras så är det när jag beställer fönsterna. Första tanken var att ha det på sovrummen. Men ingen reagera idag på tågen. Då tänkte vi
3 svar · 1,4k läst
S
DIY_freak: Kan det vara så att de givit dig ett bra materialpris för att ta igen det på arbetet för att maxa ditt ROT? Tycker du 33,000:- för dörrarna och 5.500;- för arbetet låter rimligare (fast det blir i slutändan ett par tusen mer för dig på det sättet)?
2 svar · 1,3k läst
S
summerwheels: Hej Dörren är mest troligt en dörr som hette Råå och var i teakfaner med dekorspik i plast från Skånska Byggvaror. Dörren mår allra bäst av att oljas med teakolja med låg procent lösningsmedel 2-3 gånger per år. Lackar du en teakdörr så får du problem när teaken torkar underifrån eller när lacken spricker och det går in fukt under så du får svartmögel.... Slipa på faner
3 svar · 4,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.