Hej,

Har köpt en ny dörr samt dörrkarm (innerdörr). Den karmen som sitter är av gammal standard så det är enklast att byta den.
Den nuvarande sitter med klippspik i en lättbetongvägg som är endast 10cm tjock.
Väggen är otroligt porös och spricker lätt. Vågar inte köra med plugg och karmskruv som man brukar.
En snabb sökning på detta tar mig till många byggahus-trådar där folk har använt just plugg och karmskruv och spräckt hela väggen. Vill inte lyckas med detta då båda sidorna av väggen är precis bredspacklad och numålade.

Så frågan är, vad hittar jag klippspik? Bauhaus hade, men endast 500-st förpackning för 500kr. Behöver endast 6-8st.

Tänkte sätta den med cirka 6 klippspik och sen köra med fogskum.

Alla tips välkomna!

Tack!

Beijer brukar ha mindre förpackningar.

Ser att du bor i VG

Har du vägarna förbi wieselgrensplatsen idag kan du få en näve av mig.

B
Jag har endast 70mm lättbetongväggar, dock inte då porösa. Men jag valde att skumma fast karmarna.

hantverkare1 skrev:
Beijer brukar ha mindre förpackningar.

Ser att du bor i VG

Har du vägarna förbi wieselgrensplatsen idag kan du få en näve av mig.
Tack så mycket för erbjudandet. Tyvärr har jag inte vägarna förbi, bor på andra sidan stan. Men väldigt snällt!

breakman skrev:
Jag har endast 70mm lättbetongväggar, dock inte då porösa. Men jag valde att skumma fast karmarna.
Detta är mitt andra alternativ, men är lite rädd för att jag inte kommer kunna fixera den bra när jag inte fäster den med något innan jag skummar?

Kommer inte heller ha en tröskel. Kan jag kila fast dörrkarmen, hänga i dörren och stänga den samt kila en jämn springa runt hela karmen och sen skumma och vänta?

Hur länge måste man vänta innan den sitter? En timme innan man kan ta bort kilarna? Annars blir jag inlåst i rummet tills det torkar ;)

jockebq skrev:
Tack så mycket för erbjudandet. Tyvärr har jag inte vägarna förbi, bor på andra sidan stan. Men väldigt snällt!

Detta är mitt andra alternativ, men är lite rädd för att jag inte kommer kunna fixera den bra när jag inte fäster den med något innan jag skummar?

Kommer inte heller ha en tröskel. Kan jag kila fast dörrkarmen, hänga i dörren och stänga den samt kila en jämn springa runt hela karmen och sen skumma och vänta?

Hur länge måste man vänta innan den sitter? En timme innan man kan ta bort kilarna? Annars blir jag inlåst i rummet tills det torkar ;)
Du måste ha något som håller emot också, tex en bit regel så inte skummet trycker ihop karmen.
Finns också lågexpanderande skum.

hantverkare1 skrev:
Du måste ha något som håller emot också, tex en bit regel så inte skummet trycker ihop karmen.
Finns också lågexpanderande skum.
Jag tänkte att jag hänger i dörren innan jag skummar och kilar mellan dörr och karm (så sett så håller den emot karmen jämnt?
Fäster det lika bra med lågexpanderande skum? Har du något exempel? För jag hittar bara skum som gör det möjligt att efterjustera. Och detta måste ju vara sämre fästförmåga?

B
Jag kilade karmen så med dörren på plats så springan blev bra, kapade sedan till tre bräder som jag satte emellan för att kunna åla in och ut i rummet. Skummade en kväll, ålade in och la mig lite senare så det fick härda över natten.

S
jag skulle tagit lättbetongplugg och karmskruv.
med rätt plugg så spricker det inte. finns ju dom som använder vanlig nylonplugg, pp-plugg och universalplugg.

SBH skrev:
jag skulle tagit lättbetongplugg och karmskruv.
med rätt plugg så spricker det inte. finns ju dom som använder vanlig nylonplugg, pp-plugg och universalplugg.
Vågar inte det. Har spruckit många gånger för mig i denna vägg. Och nu är jag helt klar med båda rummen. Att ställa sig och slipa/spackla/måla igen är det sista jag vill.

Ni som har kört med fogskum, berätta gärna mer hur ni har gjort.
Finns det någon bra lågexpanderande skum som sitter hårt? Eller hur mycket bör jag ta av den vanliga?

breakman, låter smidigt, men jag kommer inte komma åt och sätta reglar tvärs över efter att ha kilat dörren, om jag inte har någon som hjälper till på andra sidan.

Varför inte ta patentlösningen.....Essves karmhylsor med tillhörande lättbetongskruv? Lätt att montera, ingen plugg som expanderar.

Sedan kan man ju gå på med LITE skum för att fixera ytterligare....

MathiasS skrev:
Varför inte ta patentlösningen.....Essves karmhylsor med tillhörande lättbetongskruv? Lätt att montera, ingen plugg som expanderar.

Sedan kan man ju gå på med LITE skum för att fixera ytterligare....
Vart hittar jag dessa? Är det skruv som fäster utan plugg? Förklara gärna ytterligare!

Adjufix med lättbetongskruv alt lättbetongskruv direkt. Finns i småpack

Grovgängad skruv som skruvas in i lättbetongen som vanligt.... Hylsor finns med adjufix alt essve och dras till man har kontakt med väggen. Skruven sätts i hålet och allt fixeras

S
jockebq skrev:
Vart hittar jag dessa? Är det skruv som fäster utan plugg? Förklara gärna ytterligare!
pluggen som jag tänker på skruvas också in, den spänner ej ut.
essves lättbetong skruv tänkte jag inte på

jockebq skrev:
Ja utan plugg, inte konstigare än så. Kolla på essve.se. K-ruta, Beijer och även bauhaus har.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.