4 450 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
SP fönster, underbleck problem
Hej har precis monterat ett SP fönster villa kultur sidohängt.
Har gått fint tills igår, där blev det stopp.
Håller på med foder utvändigt.
Nu har jag kommit till att förbereda för underblecket, då jag lägger märke till att spåret till blecket är lågt utfräst, vilket lämnar väldigt lite att skruva/spika i.
Och lägger jag an det nya blecket i spåret, så hamnar inte hålen i centrum av det lilla som finns att skruva i. Risken att det spricker är ju 100% känns det som.
Lägger jag blecket an på det gamla fönstrets spår, så passar den utmärkt, och det finns att skruva i utan problem.
Jag ser att det finns ytterligare ett utfräst spår precis ovanför det vanliga man ser.
Mitt bleck har en liten bockad flärp som ska i spåret, som jag fattar det så finns det 2 alternativ i detta fönster. Jag fick inte med några instruktioner, och på nätet hittar jag monterings anvisning på hela kalaset förutom underblecket givetvis.
Så nu till min fundering, jag har falstång hemma, och första idén jag får om man klämmer ihop den lilla flärpen på blecket, så får man några mm tillgodo om man använder alternativ nr 2. Alltså det andra frästa spåret som vätter uppåt i fönstret, då bör hålen iaf kunna centreras. Och skruvas jäkligt försiktigt.
A jag hittar hittar ingen annan lösning iaf, men vad tror ni? Tänker jag galet? Någon som har lust å göra en riktigt glad men en fin lösning
Har gått fint tills igår, där blev det stopp.
Håller på med foder utvändigt.
Nu har jag kommit till att förbereda för underblecket, då jag lägger märke till att spåret till blecket är lågt utfräst, vilket lämnar väldigt lite att skruva/spika i.
Och lägger jag an det nya blecket i spåret, så hamnar inte hålen i centrum av det lilla som finns att skruva i. Risken att det spricker är ju 100% känns det som.
Lägger jag blecket an på det gamla fönstrets spår, så passar den utmärkt, och det finns att skruva i utan problem.
Jag ser att det finns ytterligare ett utfräst spår precis ovanför det vanliga man ser.
Mitt bleck har en liten bockad flärp som ska i spåret, som jag fattar det så finns det 2 alternativ i detta fönster. Jag fick inte med några instruktioner, och på nätet hittar jag monterings anvisning på hela kalaset förutom underblecket givetvis.
Så nu till min fundering, jag har falstång hemma, och första idén jag får om man klämmer ihop den lilla flärpen på blecket, så får man några mm tillgodo om man använder alternativ nr 2. Alltså det andra frästa spåret som vätter uppåt i fönstret, då bör hålen iaf kunna centreras. Och skruvas jäkligt försiktigt.
A jag hittar hittar ingen annan lösning iaf, men vad tror ni? Tänker jag galet? Någon som har lust å göra en riktigt glad men en fin lösning
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "falstång"
Falstänger
Falstänger är specialverktyg som används för att forma och böja metall, oftast plåt. De används vanligtvis inom byggindustrin, särskilt vid takläggning och plåtarbeten, för att skapa flikar och kantvikar på plåt.
Läs mer
Ingen lösning, bara information:
http://www-v2.sp.se/publ/ViewDocument.aspx?RapportId=10375
sidan 37 i denna:Statens Tekniska Forskningsinstitut skrev:Vi förordar att urfräsning sker i fönstret så att bleckets ovankant blir skyddat av en näsa på karmen. Urfräsningen bör ha en minsta höjd på 15 mm för att förhindra sprickbildning då det skruvas fast. Blecket skall förses med en drivvattenhake ovan skruvkanten alternativt minst ankantas, mindre bockning av blecket.
Vid infästning skall fogmassa/butyl appliceras bakom.
http://www-v2.sp.se/publ/ViewDocument.aspx?RapportId=10375
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Ja det finns två sätt att montera blecken på sp fönster den vanligaste är att man går in 5 mm i fönstret med en bock på blecket som du har. Att försöka platta den bockningen på dit bleck kommer aldrig bli bra så måtta ett nytt bleck och åk till en plåtslagare så får du ett bleck som passar kostar inte mer än någon 100 lapp.
Ok tycker det känns drygt när man har allt hemma, känns ju då som att det egentligen bara finns ett alternativ, då inte standard bleck passar. Utan man måste krångla till det med plåtslagare. Då förstår jag inte riktig meningen med 2 utfräsningarjohan ivarsson skrev:Ja det finns två sätt att montera blecken på sp fönster den vanligaste är att man går in 5 mm i fönstret med en bock på blecket som du har. Att försöka platta den bockningen på dit bleck kommer aldrig bli bra så måtta ett nytt bleck och åk till en plåtslagare så får du ett bleck som passar kostar inte mer än någon 100 lapp.
Det är inte ofta som dom färdiga blecken hos bygghandeln blir bra. Jobbar som plåtslagare o vart på en hel del ställen som det inte blivit bra. Antingen är dom för låga i bakkant eller så går dom inte ut tillräckligt från färdig panel.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden