3 649 läst ·
19 svar
4k läst
19 svar
PVC-fönster i ny villa
Smaken är som baken, finns inte en chans att de svenska "fina" skitfönstren som man för att få dem att hålla hjälpligt nödgats att klä skiten med alukarm.
Mitt val är självklart PVC men jag skulle inte drömma om att kritisera någon för deras val man väljer det man tycker ser bäst ut och jag valde mellan Velux och PVC och efter besök i referenshus för båda så föll mitt val på PVC och JAG är nöjd med MITT val
/Peter
Mitt val är självklart PVC men jag skulle inte drömma om att kritisera någon för deras val man väljer det man tycker ser bäst ut och jag valde mellan Velux och PVC och efter besök i referenshus för båda så föll mitt val på PVC och JAG är nöjd med MITT val
/Peter
Kvalitén är den samma det är jag övertygad om. Förutsatt att vi inte blandar in nått litet snickeri som svarvar allt från kärnvirke... Utan tar de stora fönsterleverantörerna.
PVC är egentligen nästan underhållsfritt. Det är en fördel. Men man kan sätta vilka fönster man vill.. Det är enbart tycke och plånbok som avgör. Jag skulle valt PVC helt klart!
Så det vi kommer med är smakråd... och det är personligt.
Välj själv!
PVC är egentligen nästan underhållsfritt. Det är en fördel. Men man kan sätta vilka fönster man vill.. Det är enbart tycke och plånbok som avgör. Jag skulle valt PVC helt klart!
Så det vi kommer med är smakråd... och det är personligt.
Välj själv!
Ändå gången jag ens skulle fundera på träfönster är om jag skulle renovera ett riktigt gammalt hus... Med gammalt då pratar vi om 1800 tal som man ska försöka få in den gamla charmen.
Men i det hus jag bor i nu byggt 1959 skulle jag inte tveka en sekund att slänga in PVC fönster. Så roligt är det inte att spendera sina egna pengar
Men i det hus jag bor i nu byggt 1959 skulle jag inte tveka en sekund att slänga in PVC fönster. Så roligt är det inte att spendera sina egna pengar
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Jag kan väl nämna att de aluklädda H fönster jag satte in för ett år sen, när man öppnar dem i vädringsläge så kan man från utsidan sticka in handen och trycka in spärren och öppna fönstret helt och kliva in.Dessutom blåser de lätt igen från vädringsläget, och då är det risk man glömmer vrida om handtaget, jag blev helt chockad över den värdelösa konstruktionen!
motsvarande pvc med drehkipp, man har ingen chans att nå handtaget när det strå i kippläge särskilt om man satt barnspärr på handtaget (det har jag gjort) jag har dessutom drehkipp på altandörrarna (helglas) så om jag vill vädra slipper jag våldgästande hundar, katter och grannbarn, och impulstjuvar.
jag vet att det finns särskilda inbrottsäkra versioner av båda varianterna (säkert med saftig prislapp), men standard drehkipp med barnspärr duger för mig.
motsvarande pvc med drehkipp, man har ingen chans att nå handtaget när det strå i kippläge särskilt om man satt barnspärr på handtaget (det har jag gjort) jag har dessutom drehkipp på altandörrarna (helglas) så om jag vill vädra slipper jag våldgästande hundar, katter och grannbarn, och impulstjuvar.
jag vet att det finns särskilda inbrottsäkra versioner av båda varianterna (säkert med saftig prislapp), men standard drehkipp med barnspärr duger för mig.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden