6 424 läst ·
27 svar
6k läst
27 svar
Bra pris på offert på fönsterbyte?
Det låter faktiskt som ett bra pris. Kolla vad merkostnaden blir för aluminiumklädda träfönster. Min gissning är att dom vill fylla böckerna under sommaren och få bort lager med gamla fönster. 30% rabatt på material är vanligt i dessa tider.
Då har jag fått offerten, se nedan. Vad har ni för åsikt om denna fördelning?
17 st fönster pvc vita 10-års garanti
Samt 2 st takfönster komplett.inkl.utv plåtbeklädnad.
Smyglister inv.vita,utv.L-profil samt u-bleck.
Samt 2 st isolerglas entre etsade.
6 st spaltventil samt 12 persienn vita.
Varor=55000 kr inkl.moms netto
Arbete fast pris efter rot=74000 kr
Att betala för er=129000 kr inkl.moms
MVH
anlilja
17 st fönster pvc vita 10-års garanti
Samt 2 st takfönster komplett.inkl.utv plåtbeklädnad.
Smyglister inv.vita,utv.L-profil samt u-bleck.
Samt 2 st isolerglas entre etsade.
6 st spaltventil samt 12 persienn vita.
Varor=55000 kr inkl.moms netto
Arbete fast pris efter rot=74000 kr
Att betala för er=129000 kr inkl.moms
MVH
anlilja
Produkter som diskuteras: "spaltventil"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Vad är det för takfönster? De brukar kosta en hel del, så material-kostnaden ser ovanligt låg ut.
74.000 x 2 = 148.000 i arbetskostnad och så 55.000 i material.
Slår du ut arbetskostnaden på två man med 500 kronor i timmen inkl moms så ska de jobba heltid lite mer än 18 dagar. De räknar alltså med att två man byter ett fönster per arbetsdag.
Köp fönstrena säger jag och anlita en annan snickare......
74.000 x 2 = 148.000 i arbetskostnad och så 55.000 i material.
Slår du ut arbetskostnaden på två man med 500 kronor i timmen inkl moms så ska de jobba heltid lite mer än 18 dagar. De räknar alltså med att två man byter ett fönster per arbetsdag.
Köp fönstrena säger jag och anlita en annan snickare......
Det är takfönster från velux. Är väl inget speciellt med dem. Kruxet är att vi har eternittak som de egentligen ej ville röra så de tog en storlek mindre på fönstret och skulle lägga plåt på utsidan och trä på insidan.
Vad jag har läst så är det väl inte ovanligt med att lägga material i arbetskostnaden...?
mvh
Vad jag har läst så är det väl inte ovanligt med att lägga material i arbetskostnaden...?
mvh
Redigerat:
Velux är dyra och står därför för en bra del av total-priset på materialet. Lämnar inte så mycket över till resterande fönster. Verkar som att firman lämnar ett super-pris på materialet och tar igen det på arbetskostnaden. Klart fall av misstänkt ROT-fusk.anlilja80 skrev:
Ja, det förekommer och är ett jäkla ofog eftersom det blir helt omöjligt att jämföra offerter förutom det uppenbart felaktiga i att JAG ska betala DINA fönsteranlilja80 skrev:
Det är heller inget superpris, fönster kan du få tag i billigare och arbetskostnaden är orimligt hög.
Och om firman väljer att göra noll i vinst på materialet men att använda en högre timpenning så faller det på rätt sida av gränsen för ROT-fusk.
Jag hade inte accepterat ett mindre takfönster. Gå upp och flytta eterniten själv om de inte vill röra den. Eternit sitter oftas med eternitskruv och är lätt att lossa utan att det dammar något. Jag hade också valt treglas. Tvåglas känns lite som en budgetlösning idag.
Jag hade inte accepterat ett mindre takfönster. Gå upp och flytta eterniten själv om de inte vill röra den. Eternit sitter oftas med eternitskruv och är lätt att lossa utan att det dammar något. Jag hade också valt treglas. Tvåglas känns lite som en budgetlösning idag.
Jag tycker priset verkar bra. Ingick det fönsterdörrar?
Jag hade Mockfjärds hemma för en offert för ett år sen ungefär och de skulle ha 155 000kr för 15 fönster och 2 Fönsterdörrar men då gick halva jobbet på rot och halva jobbkostnaden stog dom för så priset var " materialkostnad enligt dom" det var 3-glas träfönster.
Det slutade med att jag köpt 3-glas aluminiumutsida från SP-fönster och sätter in dom själv. Fönsterkostnad ungefär 90 000kr plus några tusenlappar för plåtslagare samt lite lister.
Jag hade Mockfjärds hemma för en offert för ett år sen ungefär och de skulle ha 155 000kr för 15 fönster och 2 Fönsterdörrar men då gick halva jobbet på rot och halva jobbkostnaden stog dom för så priset var " materialkostnad enligt dom" det var 3-glas träfönster.
Det slutade med att jag köpt 3-glas aluminiumutsida från SP-fönster och sätter in dom själv. Fönsterkostnad ungefär 90 000kr plus några tusenlappar för plåtslagare samt lite lister.
Renoverare
· västra götaland
· 809 inlägg
Jag köpte 3st pvc fönster via min polska snickare, 4300:- , och sedan installationen av ett fönster tog kanske... 5h för 2 man....(dom andra 2 fönsterna installerade jag själv(källarfönster)
bara räkna så ser du att det är för dyrt med 203 000 inkl rot,
bara räkna så ser du att det är för dyrt med 203 000 inkl rot,
Smashing... då blir nog TS jätteglad om du kunde fixa fram hans 17 fönster åt honom för 25 tusen (analogt beräknat eftersom du köpt tre fönster för 4 300 kr), och fixa monteringen nästan gratis. Du som vet vad det ska kosta...MagicFingers skrev:
Ursäkta min ironi...
Medlem
· Norra Älvsborg
· 97 inlägg
Jag har precis monterat 3st PVC-fönster 15*13 åt en kund och det var tur att jag inte offererade det utan föreslog per timme. Fasaden bestod av amatörmonterad brädfordring utan ordning alls sneda vinda väggar på både in och utsida. Brädor och skivor huller om buller om varandra 5 olika sorts isolering, inga uppvik på det gamla fönsterbläcken = fuktskador mm.
Den stora utmaningen var att få det snyggt och inte få mitt arbete kontaminerat av tidigare fusk, i princip alla smygbrädor, salningar mm fick kilkapas och passas in, etc.
Arbetet gick loss på ca 25 000:- innan ROT innan allt var utrett.
Folk slår sig för bröstet och säger att "Fy fan vilken dyr offert,,, jag monterade minsann 3 fönster på 5 timmar",,,, jo visst i den bästa av världar så.
Kör på timme säger jag då alla offerter måste tas ordentligt med höjd på. Även om jag råkade på oförutsedda poster i form av extrabetalda dolda skador hade jag räknat bort mig totalt på enbart de tre fönstren.
Det tar tid om det ska blir bra även om du anlitar en mycket erfaren snickare.
Huset borde egentligen strippats av totalt för nytt ytskikt både inne och ute, inte för att de är utslitna utan felmonterade.
/C
Den stora utmaningen var att få det snyggt och inte få mitt arbete kontaminerat av tidigare fusk, i princip alla smygbrädor, salningar mm fick kilkapas och passas in, etc.
Arbetet gick loss på ca 25 000:- innan ROT innan allt var utrett.
Folk slår sig för bröstet och säger att "Fy fan vilken dyr offert,,, jag monterade minsann 3 fönster på 5 timmar",,,, jo visst i den bästa av världar så.
Kör på timme säger jag då alla offerter måste tas ordentligt med höjd på. Även om jag råkade på oförutsedda poster i form av extrabetalda dolda skador hade jag räknat bort mig totalt på enbart de tre fönstren.
Det tar tid om det ska blir bra även om du anlitar en mycket erfaren snickare.
Huset borde egentligen strippats av totalt för nytt ytskikt både inne och ute, inte för att de är utslitna utan felmonterade.
/C
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden