Hej!

Ska skaffa fönster till källaren/nedanvåningen (ett suterränghus) och ser att det finns speciella krav kring säkerhetsglas enl BBR 19, vilket var nyheter för mig - även om det verkar som en bra idé :)

Mitt fönster är 80x130 och sitter 70 cm ovanför golvet på insidan, och ca 30 cm från marken på utsidan.

Det som är otydligt för mig är om reglerna kring säkerhetsglas endast gäller en viss storlek på fönsterna? Tittat runt lite och t.ex. Skånskabyggvaror erbjuder endast säkerhetsglas från 160 cm och uppå, vilket gör att jag undrar om jag läst fel. Generellt verkar det som att många inte erbjuder något säkerhetsglas, vad jag sett.

Frågor
1. Är det några speciella storlekar på fönstret som endast gäller för säkerhetsglas, ex som på Skånskabyggvaror?
2. Om jag tolkat reglerna rätt så borde väl jag i mitt fall ha säkerhetsglas på utsidan endast? Hade tänkt mig ett tre glas vridfönster.
3. Rent säkerhetsmässigt, borde man egentligen satsa på ett fast fönster? Men det får väl ställas mot praktiska krav om att kunna öppna. Vad hade ni gjort?

mvh
Daniel

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.